Obama Watch

By Tom Blumer | July 9, 2014 | 9:15 PM EDT

On Tuesday, Harry Reid told the press that "the one thing we're going to do, during this work period, sooner rather than later, is to ensure that women's lives are not determined by virtue of five white men. This Hobby Lobby decision is outrageous, and we're going to do something about it."

Obviously, Reid's statement assailing the Supreme Court majority in the Hobby Lobby decision is incorrect, as black African-American Clarence Thomas was among the five justices who defended the religious freedom of the Green family which owns and runs Hobby Lobby. Ordinarily, in an obvious gaffe involving a Democratic Party politican, coverage would be sparse. But in this case, there are at least two instances where an establishment press outlet actually reported Reid's statement without pointing out that it was wrong. One occurred at the New York Times.

By Ken Shepherd | July 9, 2014 | 5:30 PM EDT

Yesterday 39 representatives from various journalist trade groups, coordinated by the Society of Professional Journalists, shot off an open letter to President Obama criticizing the "politically driven suppression of news and information about federal agencies" that has occurred on his watch. [h/t Washington Examiner]

"The stifling of free expression is happening despite your pledge on your first day in office to bring 'a new era of openness' to federal government – and the subsequent executive orders and directives which were supposed to bring such openness about," the missive lamented, going on to detail a few examples before "ask[ing] that you issue a clear directive telling federal employees they’re not only free to answer questions from reporters and the public, but actually encouraged to do so" and, moreover to:

By Tom Blumer | July 7, 2014 | 11:57 AM EDT

Donna Brazile apparently liked yours truly's NewsBusters post yesterday. That post ripped the Associated Press's Pollyanna-like coverage of the U.S. economy, and carried the following headline which may have caused several spilled drinks and soaked monitors among the genuinely informed — "AP: ‘Humming’ and ‘Rising’ U.S. Economy Is a ‘World-Beater.'"

About five hours after the post's appearance, Brazile tweeted her clear approval (HT Twitchy). While we appreciate any traffic which might have come this way as a result of Brazile's tweet, it's hard to imagine that Al Gore's 2000 presidential campaign manager has switched sides. It's far more likely that she didn't bother reading the underlying post. The tweet follows the jump:

By Brent Bozell | and By Tim Graham | July 1, 2014 | 10:00 PM EDT

Barack Obama treats the press like a spoiled child treats his parents. Despite the pampering, he just keeps complaining about them until he gets his way. As America tires of his inflated sense of self-importance while the economy limps and his foreign policy crumbles, Obama travels around the country complaining that the mean old media isn’t complimentary enough.

At an event with big donors in May in Chicago, Obama lamented that he – the very essence of reason and nonpartisanship -- is lumped in with a fanatical Congress in a tale of gridlocked Washington.

By Brent Bozell | and By Tim Graham | July 1, 2014 | 10:00 PM EDT

Barack Obama treats the press like a spoiled child treats his parents. Despite the pampering, he just keeps complaining about them until he gets his way. As America tires of his inflated sense of self-importance while the economy limps and his foreign policy crumbles, Obama travels around the country complaining that the mean old media isn’t complimentary enough.

At an event with big donors in May in Chicago, Obama lamented that he – the very essence of reason and nonpartisanship -- is lumped in with a fanatical Congress in a tale of gridlocked Washington.

By Cal Thomas | July 1, 2014 | 8:53 PM EDT

President Obama appears to have forgotten -- or ignored -- why we have elections. One reason is to stop, or slow down, an agenda the public doesn't like.

When polls began reflecting buyer's remorse about Mr. Obama in 2010, voters elected a Republican majority in the House of Representatives and might well have done the same in the Senate in 2012 were it not for some weak GOP candidates, especially in Nevada and Delaware.

By Tom Blumer | July 1, 2014 | 3:04 PM EDT

On June 18, Catholic broadcaster Eternal Word Television Network suffered a serious religious freedom setback when "A federal judge in Alabama ... dismissed a Catholic broadcaster's legal claim that requiring employers to include contraception in their health care coverage is unconstitutional." The Associated Press, aka the Administration's Press, felt that story was important enough to merit coverage at its national site — and in fact, two weeks later, the story is still present there (also saved here for future reference and fair use and discussion purposes).

After that June ruling, EWTN promised that it would appeal. A July 1 compliance deadline and daily fines which would have almost certainly put the network out of business loomed. Yesterday, in the wake of the Supreme Court's Hobby Lobby decision, EWTN scored what Life News's Steven Ertelt called "a resounding victory," when it "was granted last minute relief from the Eleventh Circuit Court of Appeals," thus enabling it to "freely practice what it preaches while it pursues its claims in court." A search on "EWTN" at the AP's national site indicates that it has no story there on this development. The wire service does have a Monday afternoon local/regional story on the news:

By Tom Blumer | July 1, 2014 | 1:11 AM EDT

Shortly after 3 PM Eastern Time Monday afternoon, an outfit called "Faithful America" issued a "Media Advisory" for an event which would take place at 7:30 PM Central Time.

In the email, Faithful America claimed to be "the largest and fastest growing online community of Christians taking action for social justice," and to have 300,000 members. They may have that many members, but only about 0.01% of them showed up for the event involved: a "vigil" opposing today's Supreme Court decision at Hobby Lobby's flagship store in Edmond, Oklahoma. In covering the titantic event, Edmond Sun reporter Mark Schlachtenhaufen appears to have exaggerated the puny turnout, and made the same misstatement concerning the circumstances of the case we've seen constantly in the national press (bolds are mine):

By Ken Shepherd | June 30, 2014 | 9:35 PM EDT

The Hobby Lobby ruling will be a blessing in disguise for Democrats, possibly this November but most certainly for 2016. That's the argument put forward by two MSNBC contributors on Hardball this evening, Washington Post columnist Melinda Henneberger and Michelle Bernard of the Bernard Center for Women, Politics, & Public Policy.

"I see this ruling as, definitely on the political front, being a good thing for the Democrats, because people are furious and thinking, I think it goes further than it does," Henneberger argued to guest host Steve Kornacki. Minutes later, Bernard saw a big problem for Republicans with women in 2016, if not 2014, insisting that Mitt Romney's "binders full of women" line and "corporate personhood" would be instrumental in locking down droves of female voters for Democrats in 2016:

By Tom Blumer | June 30, 2014 | 5:49 PM EDT

In an MSNBC interview today, Nina Totenberg, National Public Radio's longtime Supreme Court watcher, attempted to portray the Supreme Court's Hobby Lobby decision as possibly wide-ranging, and even advised viewers that Anthony Kennedy's presence on the court may be the only thing preventing it from bringing in an era of sex and "foreign origin" discrimination by "hundreds and hundreds and thousands and thousands of companies."

Video follows the jump (HT Hot Air). Be sure to hang in there until the end, where Totenberg stammers as she appears to be grasping for more fuel to throw onto the fire, and ends up ridiculously claiming that a person's "foreign origin" may become a basis upon which employers can discriminate (bolds are mine throughout this post):

By Ken Shepherd | June 30, 2014 | 3:40 PM EDT

Insisting that he's really been out of the domestic news loop, ABC News Supreme Court correspondent Terry Moran told Dan Joseph of NewsBusters sister site MRCTV.org this morning that he was in northern Iraq the past few weeks and wasn't really aware of his network's recent decisions to ignore stunning new developments in the IRS and VA scandals. What's more, he suggested, if folks really care about news regarding the IRS scandal, well, there are other places to go besides ABC.

"You know, the news judgment of every network and of every person is different," Moran offered. "I understand that for some people, that's a hugely crucial issue, and there are places that they can get that," he added. The former Nightline host then tried to establish distance from the network's story selection process before insisting he was out of pocket anyway because he was overseas. [watch the full exchange below the page break]

By NB Staff | June 27, 2014 | 6:37 PM EDT

"CNN’s Paul Begala said if Obama tried to cure cancer, the GOP would attack him. I don’t know, Paul. Anyone smart enough to cure cancer would never be stupid enough to create ObamaCare."

To subscribe to NewsBusted via email, sign up here. To watch the Friday, June 27 edition, click play on the embed below the page break. To subscribe at YouTube, visit the NewsBusted channel here.