Government & Press

By Curtis Houck | July 2, 2015 | 10:20 PM EDT

All three major broadcast networks covered on their Thursday evening newscasts the June 2015 jobs report, but it was ABC’s World News Tonight that neglected provide any further details and/or context beyond the unemployment rate and number of jobs added and omitted how hourly wages remained flat and the labor force participation rate sunk to its lowest level in 38 years. While CBS and NBC chronicled the numerous pitfalls to varying degrees, neither chose to look at why the numbers remained sluggish or assign blame for the state of the economy.

By Curtis Houck | July 1, 2015 | 11:26 PM EDT

After all three network morning newscasts dedicated time on Wednesday to the release of the latest batch of Hillary Clinton e-mails, their evening news counterparts saw things differently by choosing to ignore the story altogether. With ABC, CBS, and NBC missing in action on this Clinton scandal, the Fox News Channel (FNC) program Special Report led off its Wednesday show with a thorough, four-minute-and-two-second segment on the e-mails from chief White House correspondent Ed Henry from the State Department.

By Curtis Houck | July 1, 2015 | 12:28 AM EDT

On Tuesday night, the major broadcast networks refused to cover the latest news regarding the fight for religious liberty as Oklahoma’s Supreme Court ruled hours earlier that a Ten Commandments monument at the State Captiol grounds in Oklahoma City must be removed due to it being “obviously religious in nature” and “an integral part of the Jewish and Christian faiths.” While the networks ignored this story, the Fox News Channel’s The Kelly File dedicated a full segment to the decision with host Megyn Kelly  explaining that it’s “what some are calling a new blow to the faithful” and possibly the start of “religiously based divisiveness.”

By Curtis Houck | June 29, 2015 | 9:21 PM EDT

On Monday night, the networks showed scant interest in covering the U.S. Supreme Court’s ruling against the Obama administration and the Environmental Protection Agency (EPA) on the regulation of power plant emissions as NBC ignored the story completely with ABC and CBS combining to spend only 29 seconds on the decision. While ABC and CBS came together to spend just under 30 seconds on this story, the Fox News Channel’s Special Report led off its Monday night broadcast with a segment by correspondent Shannon Bream on the final rulings of the Court’s term.

By Curtis Houck | June 26, 2015 | 5:41 PM EDT

On Friday morning, all three of the major broadcast networks surprisingly covered the latest in the Hillary Clinton e-mail scandal as 15 e-mails between Clinton and former confidante Sidney Blumenthal were discovered missing from her time at the State Department. Despite the over five and half minutes of coverage, CBS and NBC expressed concern that “the revelation” could create “a new distraction” for Clinton’s presidential campaign.

By Curtis Houck | June 26, 2015 | 2:01 PM EDT

After the first broadcast network special reports on Friday morning about the Supreme Court’s decision to approve gay marriage, they returned hours later to gush after President Obama’s remarks how “eloquently” he spoke and pronounce him to be “the America of tomorrow” as an “angry” Antonin Scalia comes to grips with the news that “his side” of “the culture battle” “has lost.” ABC News correspondent Terry Moran hyped after the President’s speech how “Scalia is angry again” by having “cast scorn” on the majority ruling in his dissenting opinion. 

By Curtis Houck | June 26, 2015 | 1:04 AM EDT

On Thursday night, the major broadcast networks ignored a new development in the IRS scandal that the agency erased 422 backup tapes and in turn destroyed 24,000 e-mails of embattled former official Lois Lerner. With ABC, CBS, and NBC on the sidelines, the Fox News Channel’s Special Report offered a full report on Thursday’s House Oversight Committee hearing concerning the multi-year scandal. Bret Baier informed viewers that there was “new information about thousands more e-mails in the IRS targeting scandal destroyed during the investigation.” 

By Curtis Houck | June 25, 2015 | 11:23 PM EDT

Following the U.S. Supreme Court’s 6-3 ruling in favor of President Obama in the ObamaCare subsidy case, the “big three” of ABC, CBS, and NBC were out in full force during their Thursday evening newscasts to cheer the “historic ruling” and labeled Chief Justice John Roberts as a “conservative” after having “saved” ObamaCare “from a devastating blow.” CBS anchor Scott Pelley assured viewers in an opening tease that “[m]illions of Americans will keep their health insurance as the Supreme Court today saves the President's signature law.”

By Curtis Houck | June 25, 2015 | 9:30 PM EDT

Touting how “over ten million people have now signed up for health insurance under the ObamaCare law,” NBC Nightly News anchor Lester Holt on Thursday night trumpeted “the ObamaCare law now directly effecting so many families who say it’s been quite literally a lifesaver.” Chris Jansing delivered heartwarming anecdotes about people who have benefitted and only, at the very end of her report, did she squeeze in a brief mention of how some have been hurt.

By Curtis Houck | June 25, 2015 | 1:05 AM EDT

Wednesday’s CBS Evening News gave President Barack Obama a boost during one of its second-half news briefs by touting his handling of a transgender, illegal immigrant heckler who complained about deportations during a White House event promoting LGBT Pride Month. In a tease to the brief, anchor Scott Pelley gushed: “President Obama smacks down an unruly guest at the White House. That's next.” On the other side of the commercial break, Pelley explained that the President “hosted a reception to observe LGBT Pride Month, but he was interrupted by a heckler demanding an end to deportations.” 

By Curtis Houck | June 23, 2015 | 12:23 AM EDT

The top English and Spanish-language broadcast networks again ignored on Monday night a new development in the Jonathan Gruber saga as new e-mails have surfaced that revealed how his role with the White House on ObamaCare was more detailed than previously thought. As initially reported by The Wall Street Journal, e-mails “show frequent consultations between Mr. Gruber and top Obama administration staffers and advisers in the White House and the Department of Health and Human Services on the Affordable Care Act.”

By Curtis Houck | June 22, 2015 | 10:33 PM EDT

In their coverage on Monday night of the calls by South Carolina officials to remove the Confederate flag from the State Capitol’s grounds, the major broadcast networks failed to note the full context of the flag’s history in the Palmetto State and how it was a Democratic Governor who first hoisted it above the Capitol dome in 1962. Meanwhile, Fox News’s Special Report noted this fact during one of the show’s “All-Star Panel” segments with host Bret Baier reporting how a Republican was in office when the flag was taken down from the dome and moved to the Capitol’s grounds as a compromise in 1998.