Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
May 12, 2012, 11:23 AM EDT

President Barack Obama's allegedly "historic" support for same-sex "marriage" apparently has "prehistoric" roots -- at least as "history" is seen by the establishment press, which has acted as if all relevant history relating to Barack Obama began with his 2004 Democratic convention speech.

A Friday Los Angeles Times puff piece ("President Obama's influence on gay marriage will be tested") on the potential impact of President Barack Obama's decision to publicly support same-sex "marriage" -- supposedly for the first time -- caused blogger and longtime LAT nemesis Patterico to remind readers that Obama was a proponent of same-sex marriage without qualification during those "prehistoric" times -- in 1996 (links are in original):

May 11, 2012, 12:46 PM EDT

This morning (saved here at host for future reference), Philip Elliott and Kasie Hunt at the Associated Press, aka the Administration's Press, demonstrated how apparatchik propagandists work.

In their recast of reality, it's Mitt Romney whose presidential campaign has been focused on gay rights, not Barack Obama, his administration, his campaign, and the lapdog establishment press which have been obsessed with it for days. As to the 5,400-word hit piece prepared by Jason Horowitz and published in the Washington Post on early Thursday which portrayed an incident Romney says he does not recall during which he allegedly forcibly cut a classmate's hair against his will with the assistance of others -- It's "a news report" about which there are no stated doubts (there are lots of' em). Samples of the AP pair's misdirection and opportunism follow (bolds are mine):

May 10, 2012, 2:58 PM EDT

If the people who run the Washington Post Company need an archetypal example of why their newspaper publishing segment is in so much financial trouble (as found here: a $22.6 million first-quarter 2012 loss following on the heels of an $18.2 million loss for all of 2011) and is bleeding customers (per the Audit Board of Circulations, the paper's daily and Sunday circulation dropped by 7.8% and 15.7%, respectively, during the year ended March 31), they only need wonder why the paper's editors tasked Jason Horowitz, with help from Julie Tate, to produce what turned into a 5,400-word writeup ("Mitt Romney’s prep school classmates recall pranks, but also troubling incidents") on Mitt Romney's high school years in the mid-1960s which appeared Thursday.

One can tell by the headline alone that it's an attempt at a hit piece. Horowitz led with the most damning incident he could find, and somehow gave it anti-homosexual overtones:

May 10, 2012, 12:16 PM EDT

As Zero Hedge wrote this morning in response to today's initial unemployment claims report and the related press write-ups: "Same Trick Different Week."

As has been so typical in analogous instances for the year or so I have been following the weekly claims numbers closely, the Associated Press (aka the Administration's Press), Reuters, and Bloomberg headlined a "dip," a "fall," and a "drop" in filings for initial claims, even though the dip-fall-drop from 368,000 to 367,000 only occurred because last week's figure was revised up from 365,000. If this week's figure is revised up by 1,000 or more (based on the past 60 weeks, there's at least a 95% chance of that), the dip-fall-drop will be gone-gone-gone. The AP's Paul Wiseman produced the howler of the morning in the last of the five excerpted paragraphs which follow (bolds are mine):

May 9, 2012, 11:11 PM EDT

The print and online guardians in the establishment press may have to open a new case of ellipses and order extra pairs of paraphrases to deal with this one. Video and audio editing will be easier, if not ethical (NBC has taught us that during the past several weeks).

Declaring what everyone with a functioning brain has known all along -- namely that President Barack Obama supports same-sex marriage but hasn't had the political integrity to admit as much until now -- the commander-in-chief of the nation's armed forces told ABC News that "when I think about those soldiers or airmen or marines (sic) or sailors who are out there fighting on my behalf and yet feel constrained, even now that Don't Ask Don't Tell is gone, because they are not able to commit themselves in a marriage, at a certain point I've just concluded that for me personally it is important for me to go ahead and affirm that I think same sex couples should be able to get married." Yes, he said that our military is out there fighting on his behalf (links are later in this post; HT to an emailer).

May 9, 2012, 9:01 AM EDT

This morning, in a report ("Romney, Obama win; Manchin to face Raese") with a 1:00 a.m. time stamp, Associated Press reporter Lawrence Messina informed readers that U.S. Senator Joe Manchin of West Virginia "refused to say whether he voted for Obama on Tuesday" in West Virginia's primary. That's news.

In his 6:01 a.m. dispatch currently at the AP's national site ("Against Obama, even a jailbird gets some votes") revising and updating his earlier work, Messina only tells readers that "Gov. Earl Ray Tomblin and Sen. Joe Manchin ... have declined to say whether they will support Obama in November." Messina would rather his readers not know that a sitting U.S. Senator in President Barack Obama's own party wouldn't say whether he made a choice between Obama and Texas prison inmate Keith Judd, whose name appeared along with Obama's on the state's Democratic Party presidential ballot. This is how news is scrubbed at the Associated Press, aka the Administration's Press. Comparisons of the two stories follow the jump.

May 8, 2012, 10:47 AM EDT

In one of a virtually endless stream of such examples, a Monday Associated Press report by Elaine Ganley and Greg Keller on challenges facing newly elected French Prime Minister, Socialist Francois Hollande, described him as "the leftist who has pledged to buck Europe's austerity trend."

What a deceptive joke. Europe's attempt at "austerity" can't be a "trend," because it hasn't even started. The "Fiscal Treaty" involved (at Google Docs; at RTE News [large PDF]) hasn't even taken effect. Article 14, as explained by RTE's Europe Editor Tony Connelly, "will enter into force on January 1 2013 so long as 12 member states have completed ratification." A Monday editorial at Investor's Business Daily took the press to task for its pretense, and in the process noted facts about the monstrous growth of government in EU countries the U.S. establishment press won't report (bolds are mine throughout this post):

May 6, 2012, 10:28 AM EDT

The last national press reports on the five men arrested Monday for plotting to blow up a Cleveland-area bridge reassured everyone that none involved were in responsible roles in the Occupy movement. On Thursday, the Associated Press's Thomas J. Sheeran wrote that Occupy Cleveland spokespersons "said the men were associated with the group but didn't represent Occupy Cleveland or its non-violent philosophy." An earlier AP report paraphrased a claim that they "had been associated with the anticorporate Occupy Cleveland movement but don't share its nonviolent views." Reuters carried this quote: "They were in no way representing or acting on behalf of Occupy Cleveland."

Well, last night, the Cleveland Plain Dealer's Michael Sangiacomo reported that at least one of the five was once in a sufficiently responsible position within the Occupy group to represent it while signing a lease for space the group used. It will be interesting to see what, if anything, the wire services just noted and others will do with what follows:

May 5, 2012, 10:13 PM EDT

It is more than a little odd that each of the three wire services identified in today's earlier post (at NewsBusters; at BizzyBlog), in reporting on yesterday's OMG-awful jobs report, somehow failed to mention something about the data presented. Specifically, at Bloomberg, Reuters, and the Associated Press (here and here), five reporters in four stories somehow avoided using two truly required words in describing the data contained in many if not most government economic data releases: "seasonally adjusted."

One is in an odd omission. A pair of such reports is a strange coincidence. The presence of four from three separate sources makes you wonder, especially since all three wire services found room for the two magic words (Bloomberg, though cryptically; Reuters; AP) in dispatches about Uncle Sam's report on initial unemployment claims the previous day. A look at how dismal the not seasonally adjusted numbers were in April follows the jump, and shows how, bad as they turned out to be, the Obama administration caught a lucky break in the seasonal adjustment calculations. It may also explain why the wire services avoided mentioning it.

May 5, 2012, 4:41 PM EDT

To the extent that it was there at all, there was far too little emphasis in yesterday's wire service reporting on yesterday's OMG-awful jobs report (worse than most believe, as will be shown in a later post) was far less on those who continue to be affected -- like, say, the unemployed, under-employed and discouraged, who should be the object of such news stories -- and far too much concentration on what it might mean for President Obama's reelection prospects.

This was noticeable yesterday at Bloomberg, Reuters, and of course at the Associated Press, aka the Administration's Press. Excerpts follow the jump (bolds are mine).

May 3, 2012, 12:16 PM EDT

Well, we can all stop thinking about the presidential election, because Barack Obama's victory is assured. This morning, Paul Wiseman at the Associated Press, aka the Administration's Press, virtually celebrated analysts' predictions that the unemployment rate will drop a whole 0.3% between now and Election Day to 7.9%. But in searching desperately for a precedent, he claimed that a public which has historically tended to have a "What have you done for me lately?" mentality has rewarded presidents seeking reelection who have seen the jobless rate decline in "the two years before the election." By this "logic," Obama will be reelected even if the unemployment rate zooms to 9.7% by Election Day, because that rate will still be lower than November 2010 rate of 9.8%. So, as I said, it's over.

What follows in rebuttal isn't a claim that Obama won't get reelected. But if he does, it will be certainly be for reasons other than the economy's (brace yourself) "brighter jobs picture" and its move into a "virtuous cycle." Excerpts from Wiseman's wheezing follow the jump (bold is mine; HT to BizzyBlog commenter "Tony"): 

April 30, 2012, 11:56 PM EDT

At the New York Times on Saturday (in Sunday's print edition), reporters Charles Duhigg and David Kocienewski, in a report riddled with conceptual flaws and misleading statistics, bemoaned "how technology giants have taken advantage of tax codes written for an industrial age and ill suited to today’s digital economy." They focused their attention almost entirely on Apple, seemingly in simultaneous awe and disgust at how "Apple’s accountants have found legal ways to allocate about 70 percent of its profits overseas, where tax rates are often much lower, according to corporate filings."

Well guys, a look at Apple's latest 10-K annual report to the Securities and Exchange Commission on Page 73 reveals that Apple's net sales in "The Americas" geographic segment -- from the northernmost portion of Canada to the southernmost tip of Chile -- in the year ended September 24, 2011 were $38 billion out of a companywide total of $108 billion. Apple doesn't segregate U.S. sales, but it would seem that they probably aren't any more than $30 billion of that $38 billion. So the vast majority of Apple's sales are "overseas." An even larger majority is outside of the U.S. Even after allowing for aggressive tax-avoidance maneuvers, why should it surprise anyone that the large majority of profits are also earned overseas?

April 30, 2012, 4:07 PM EDT

On Friday evening, it was Christopher Rugaber and Paul Wiseman. Today it's Martin Crutsinger. Together with Derek Kravitz (who isn't in on the latest offense -- yet), perhaps the just-named quartet of alleged journalists should be named "The Four Distortsmen."

Today, it was Crutsinger who, in the wake of a mediocre report on consumer spending, again invoked "government budget-cutting as the primary culprit explaining why the economy only grew by an estimated annualized 2.2% during the first quarter:

April 30, 2012, 1:12 AM EDT

A week ago, National Journal's Michael Hirsh quoted an unnamed State Department official who claimed that "The war on terror is over. Now that we have killed most of al Qaida, now that people have come to see legitimate means of expression, people who once might have gone into al Qaida see an opportunity for a legitimate Islamism." If it's so over, then why were government officials referenced in Kimberly Dozier's Associated Press report this evening about the state of Al Qaida a year after Osama Bin Laden's death "on condition of anonymity because they say publicly identifying themselves could make them a target of the terrorist group"?

Dozier is a noteworthy exception to the usually dreadful reporting at the wire service, and has a personal reason for having her eyes open. While she was with CBS News in May 2006, she was critically injured by an IED in Iraq. After nine months, she returned to work. According to Wikipedia she joined the AP in the spring of 2010.

April 29, 2012, 10:36 AM EDT

Per her bio, Gail Collins at the New York Times "joined the New York Times in 1995 as a member of the editorial board and later as an op-ed columnist. In 2001 she became the first woman ever appointed editor of the Times editorial page." So she was hanging with the Old Gray Lady in 2003.

The columnist's presence at the paper that year is quite relevant. You see, Ms. Collins has brought up the 1983 story of Seamus, the Mitt Romney family Irish setter, who the presumptive GOP presidential nominee put "into a dog carrier on the roof of his station wagon for a 12-hour trip to Ontario," on dozens of occasions in her Times column in the almost five years since the story first appeared. Yet during those five years, it seems she has never recognized (and if she has, she certainly has not been chastened by) the existence an exceptionally positive dog-related Romney story printed in her employer's own paper on July 8, 2003. It follows the jump (underlines are mine; presented in full for fair use and discussion purposes):

April 29, 2012, 1:30 AM EDT

A year ago in March, an Investor's Business Daily editorial ("America's Enemies Don't Want U.S. Drilling") informed readers that "the Venezuelan Embassy in Washington put out a Twitter post expressing disappointment that the documentary 'Gasland' didn't win an Academy Award." Specifically: "Sadly, 'Gasland' didn't win an Oscar, because a Vzlan helped make it," Venezuela's Twitterer whined." IBD went on to note that "Gasland" had "a Venezuelan production assistant, Irene Yibirin, who ... (has) ties to the (Chavez) government's Foundation National Cinematheque. ... [O]n the site, she praised Chavez."

Why is this relevant? Well, as another IBD editorial on Thursday noted, EPA Region 6 Administrator Al Armendariz, who became deservedly infamous last week when his public articulation of his "Crucify Them" philosophy towards enforcement of environmental laws and regulations in a speech a year ago was exposed, really loves the film, which industry officials have shown is riddled with deceptions and outright falsehoods. Not only that, he was also involved in making it:

April 28, 2012, 11:34 AM EDT

In the first quarter of 2012, the federal government spent $966 billion. That's 10% more than the $877 billion spent during the previous quarter, and 2% more than the $949 spent during the first quarter of 2011.

Yet the party line Friday evening from Christopher Rugaber and Paul Wiseman at the Associated Press, aka the Administration's Press, is that economic growth in the first quarter, which the government preliminarily told us yesterday was an annualized 2.2% (trailing consensus estimates of 2.6%), was so mediocre because of "government budget-cutting." A closer look indicates that if anything, they should have tagged it as defense budget-cutting and never did; the rest of government spending continues to balloon out of control. The pair's opening six paragraphs follow the jump.

April 26, 2012, 6:00 PM EDT

Yesterday, as apparently first reported at the Daily Caller, Oklahoma Republican Senator James Imhofe revealed that Environmental Protection Agency Region 6 administrator Al Armendariz had explained his enforcement philosophy towards companies within his jurisdiction as "[C]rucify them ... Find people who are not compliant with the law, and you hit them as hard as you can and you make examples out of them, and there is a deterrent effect there." Remember that Antagonistic Al was referring to those who are "not compliant." A YouTube video of Armendariz's remarks in fuller context is here.

The Associated Press, aka the Administration's Press, in what I would hope is only its first version of coverage (but don't count on any follow-up), did its level best to minimize the significance of Armendariz's remarks, with a headline designed to make people think he only said one bad word, and content which tried to emphasize that the administrator reserves his harsh treatment only for actual lawbreakers. At Forbes, Christopher Helman has made mincemeat of that pretense in one very prominent case. 

April 24, 2012, 11:31 PM EDT

The Media Research Center's Dan Gainor tipped me to a remarkable development this afternoon. Someone at the Atlantic, probably with the help of commenters there, took notice of the noise being made by Doug Ross, yours truly (at NewsBusters; at BizzyBlog), and probably others, and took some action on a disgracefully written 1,800-word article about the upcoming trial of John Edwards by Hampton Dellinger ("Why the John Edwards Trial Is a Bigger Deal Than You Think") -- for the better.

Doug's more than valid complaint was that Dellinger never tagged the former 2008 Democratic presidential contender who was also the party's vice-presidential nominee in 2004 and (shudder) would have become Vice President if Bush v. Kerry in Ohio had gone the other way, as a Democrat. Yet Dellinger was somehow still able to mention the Republican Party or specific Republicans five times. I further noted that the author's bio was totally inadequate, as it never mentioned his unsuccessful run -- as a Democrat, of course -- for Lieutenant Governor of North Carolina in 2008. These shortcomings have been fixed, as will be shown after the jump.

April 24, 2012, 3:13 PM EDT

As of 1:30 p.m., what follows was a story only at Big Government, The Blaze, and the Daily Caller.

The news is that an Indiana union has expanded the scope of an already-filed lawsuit by claiming that the Hoosier State's recently enacted right to work law violates the Thirteenth Amendment's prohibition against slavery because it forces unions to work beside and negotiate on behalf of workers who are no longer required to pay union dues to keep their jobs. Based on the related articles' time stamps, it appears that the Daily Caller's David Martosko was first with the story very early Sunday morning, so I will excerpt from its coverage (apologies if I am incorrect; bolds are mine):