Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
October 31, 2012, 8:46 PM EDT

I heard Rush Limbaugh comment on this report from the Associated Press's Thomas Beaumont and Brian Bakst ("Romney, GOP suddenly plunging onto Democratic turf") this afternoon on his program. This evening, having read the whole, I agree with him (which of course often happens) that the AP writer are very upset that GOP presidential challenger Mitt Romney and his campaign are going after Pennsylvania and Minnesota -- so upset that they're throwing any kind of speculative nonsense they can conjure up to explain away its obvious significance, namely that Team Romney believes they can pick up even more electoral than they believe they have within their control by venturing into these two states -- oh, and Michigan too.

How upset are they? One theory the AP pair has: "Or perhaps the Republican simply has money to burn. Use it now or never." Lord have mercy, guys. The question with the answer you don't like is: Why is he "burning" it in those two states? Gee, because he apparently thinks he can win them. Several paragraphs from Beaumont's and Bakst's blubbering, which will only admit to the apparently unlikely (in their view) possibility the Romney "could" win the race for the White House, follow the jump (bolds are mine):

October 31, 2012, 10:34 AM EDT

CEO Sergio Marchionne of Fiat, the parent company of the U.S. government bailed-out Chrysler, got two unexpected and undeserved breaks from Craig Trudell at Bloomberg yesterday.

The first was the story's presidential election-driven focus in its headline ("Chrysler CEO Reiterates Jeep Production Staying in U.S.") and first five paragraphs on Fiat's plans to manufacture vehicles in China for the Chinese market and Marchionne's insistence that this move won't reduce U.S. employment at Chrysler. Trudell waited until the sixth paragraph of his report to convey the real news, noted by yours truly yesterday (at NewsBusters; at BizzyBlog), which is that the company plans to make a new model of Jeep, Chrysler's signature nameplate, in Italy for export to Europe and the U.S. The second undeserved break the Bloomberg reporter gave Marchionne credited him with five times more future employment growth than he deserves (if it really occurs), and is in the paragraph which follows the jump (bolds are mine throughout this post)::

October 30, 2012, 10:23 PM EDT

Toledo Blade reporter Tyrel Linkhorn got sucked in by Fiat CEO Sergio Marchionne's misleading email to Chrysler employees today. The Politico's Alexander Burns relayed Linkhorn's gullibility to the rest of the nation -- or at least the few people scattered throughout the nation who might bother to read it.

Marchionne, as quoted by Linkhorn told employees that "Jeep assembly lines will remain in operation in the United States and will constitute the backbone of the brand. It is inaccurate to suggest anything different." While that may be true, it doesn't change the fact that the company announced plans to build a new Jeep model in Italy which will be exported to Europe and North America. As Bloomberg reported early this afternoon:

October 30, 2012, 9:15 PM EDT

It didn't take long for the Luddites at Occupy Wall Street to go loony in the wake of Hurricane Sandy's damage.

Michelle Malkin's Twitchy.com web site captured tweets about how showing reactions in the midst of all the death and destruction at OWS's official Twitter account you won't see in the establishment press. The most egregious examples follow the jump.

October 30, 2012, 5:31 PM EDT

Politico promises readers who sign up for its subscription "Pro" service they they will have "No boring stories telling you things you already know."

Well, there's nothing more predictable and boring than stories about global warming and climate change which appear every time there's a major hurricane, serious flooding, or other weather-related catastrophe. Yet, as will be seen after the jump, the supposedly non-boring Politico Pro front page has two such stories in its top four.

October 30, 2012, 3:47 PM EDT

Yesterday, Bloomberg News reported that Fiat "is considering building Chrysler models in Italy, including Jeeps, for export to North America." Today, that news became real when company CEO Sergio Marchnionne announced, in Bloomberg's words (in paragraph 6, subtitled "Italy's Jeep"), that it will "build a small Jeep in Italy for export beginning in 2014 ... a new model for Europe and the U.S. that isn’t currently in production."

Of course, today's Bloomberg report led with Marchionne's clever denial about the company's plans for manufacturing in China: "Jeep production will not be moved from the United States to China." No, he has instead set the stage for newer Jeep models exported to the U.S. to gradually supplant older models made in the U.S. over several years. This should be an embarrassment to those who engineered the Obama administration's bailout of Chrysler in 2009, ripping off secured creditors in the bankruptcy process and thereby giving Fiat a larger initial share of the company than it deserved. But don't worry, Colleen Barry at the Associated Press is there with vague language to ensure that this news doesn't become general knowledge (bold is mine):

October 29, 2012, 10:33 PM EDT

On Friday, Neil Stevens at RedState described that morning's report from Gallup by Jerry M. Jones comparing the makeup of the 2004, 2008 and 2012 electorates as having "buried the lede so far deep, they’ll be fracking in Australia to bring it to the surface."

Indeed. The headline ("2012 U.S. Electorate Looks Like 2008") tells viewers, "nothing's different, so you really don't need to read on." The post's chart, after boring us to tears with demographic stats which have barely changed in the past four and eight years tracking characteristics which don't directly drive people's voting preferences, finally get to the ones relating to party affiliation.

October 27, 2012, 4:09 PM EDT

The latest and possibly last (we can hope) preelection poll from partnership between the Associated Press and GfK Roper International purportedly tells us that most of us "now express prejudice toward blacks" whether we "recognize those feelings or not."

That's the conclusion communicated by AP reporter Sonya Ross and wire service deputy director of polling Jennifer Agiesta. In case we don't get the point, the item's accompanying photograph at the AP national site, Yahoo News and likely elsewhere is of Barack Obama, who despite the recognized and unrecognized racism of most Americans managed to carry 53% of the vote in 2008. Contrary to the report's headline, the AP pair admit that the AP-GfK poll results alone (done online, to add insult to injury) don't prove the point they're trying to make; other bizarre tests are also involved.

October 27, 2012, 10:52 AM EDT

It's hard to find a benchmark against which to compare remarks delivered by Vice President Joe Biden, but here's one from a past administration. In June 2004, Bush 43 Vice President Dick Cheney was greeted on the Senate Floor at the annual Senate photo op by Vermont Senator Patrick Leahy. Leahy had previously been flogging the left's phantasm over alleged "profiteering" by Halliburton, the company at which Cheney had served as Chairman and CEO from 1995-2000. At the end of a testy exchange, Cheney either said "(F-word) you" or "(F-word) yourself."

The Washington Post (go to the third of 22 pages at the link), the New York Times, and the Associated Press covered the story. A Taipei Times dispatch claiming to a blend of Times and AFP reporting actually contains the F-word. A Google News Archive search surfaces at least a dozen establishment press stories and commentaries which are still out there. However, I found almost no mainstream press stories covering what the father of slain Benghazi-defending hero Tyrone Woods claims that Biden said to him when the casket containing his son's remains returned to America (bold was in original):

October 26, 2012, 5:57 PM EDT

In his weekly radio address on July 3, 2010, President Barack Obama announced that "the Department of Energy is awarding nearly $2 billion in conditional commitments from the Recovery Act to two solar companies." Neither of them was named Solyndra.

One of the two companies Obama did name was Fort Collins, Colorado-based Abound Solar, which Obama touted as a company which would create "more than 2,000 construction jobs and 1,500 permanent jobs" at two new plants which "When fully operational ... will produce millions of state-of-the-art solar panels each year." As Amy Oliver detailed at Townhall a year ago, Abound is a classic case of Obama bundler cronyism. In July, just shy of two years after Obama's address, the company, which benefited from $400 million of Department of Energy loan guarantees, filed for bankruptcy. Yesterday, a Colorado District Attorney announced a criminal investigation. So far, it's only local Colorado-area news (internal links added by me; bolds are mine):

October 26, 2012, 12:22 PM EDT

During the past almost seven weeks, the establishment press has dug itself a deep credibility hole thanks to its disgracefully selective, negligent, and politically twisted reporting on the deadly terrorist attack on the U.S. Consulate in Benghazi, Libya on September 11 and its determined attempt to defend the Obama administration's ever-evolving and contradictory stories about the attack's origins. Along the way, legitimate questions have been raised about the administration's willingness and ability to protect those who serve us overseas.

Now the question is whether the press will let that hole get even deeper now that Jennifer Griffin at Fox News is reporting that the CIA requests for help during that attack were rejected. The first four paragraphs of the "read the whole thing" report follow:

October 24, 2012, 10:06 PM EDT

The Associated Press, Bloomberg and Reuters all eagerly told readers today that the seasonally adjusted annualized level of single-family home sales in September of 389,000 was the highest in 2-1/2 years and really, really good news for the housing market, the economy as a whole, or both. What they all "somehow" failed to mention was the fact that sales are still far below where they were during the 12-month recession in 2008 and 2009 (defining "recession" properly), when the market was screeching to a halt after overbuilding driven by subprime lending frauds by design Fannie Mae and Freddie Mac.

The numbers reported by the Census Bureau since January of 2008, first expressed at seasonally adjusted annual rates, then as raw number of homes sold, follow the jump.

October 24, 2012, 7:34 AM EDT

At the Associated Press Tuesday evening, the wire service re-posted verbatim Eileen Sullivan's "Why It Matters" report from October 15. One of that report's core assertions is that It "injected the issue of diplomatic security into the presidential campaign and renewed questions about the quality of U.S. intelligence." At my related  NewsBusters post that day, I noted that  President Obama and administration had "lots of intelligence within 24 hours of the attack, and that there was no reason to doubt its accuracy."

Reports Tuesday evening from other news sources -- notably not picked up by AP as of 6:45 this morning Eastern Time (the better to possibly keep it from appearing on the morning TV News shows which rely heavily on AP for content) -- indicate that the White House knew that the Benghazi attack was terrorism within minutes of its beginning. Excerpts from Reuters and CBS News follow the jump (bolds are mine throughout this post):

October 23, 2012, 9:48 PM EDT

Although it should have used harsher language in its headline, FactCheck.org, the Annenberg Foundation-funded outfit, has apparently set its leftist bias aside long enough to take shots at an ad narrated by President Barack Obama which claims 5.2 million jobs created and gives all but the most alert viewers the impression that the number represents those created during his entire administration. Perhaps predictably, the item, which was at the top at Yahoo News just a few hours ago, is not on the home page of Yahoo's U.S. home page and is on the verge of falling off at its main page.

Excerpts from Brooks Jackson's writeup follow the jump, including FactCheck's review of claims made at the "learn more" web link mentioned in the ad (bolds are mine):

October 22, 2012, 12:26 PM EDT

You don't know whether to laugh or cry upon reading the Sunday night shots campaign Jim VandeHei and Mike Allen at Politico took at Mitt Romney and his campaign.

Maybe these guys really believe that the Romney campaign is the one which still desperately needs a "last chance to move the needle in any significant way in the swing states that will decide the election," and that "Obama is slightly better positioned in the states that will dictate the outcome." If they do, my take is that the Romney campaign is playing possum, and the Politico pair, infused with Beltway naiveté and skewed polling data, are gullibly buying it. Several paragraphs from their effort follow the jump (bolds are mine throughout this post):

October 22, 2012, 1:20 AM EDT

Let's get the easy part out of the way first. The New York Times and the Associated Press are only covering the outrages emerging in Solyndra's bankruptcy in the vaguest of terms. The only related Times item I could find was a sentence at the end of an October 11 Green blog post indicating that "the I.R.S. and the Energy Department argue in court papers" against the company's bankruptcy plan. The AP's Randall Chase was a bit more specific that day, writing that "The plan allows for two private equity funds that control Solyndra to potentially reap hundreds of millions of dollars in tax breaks after Solyndra emerges from bankruptcy, using net operating losses." Beyond that, the details are news only in the business press, and even then not to a great extent.

Are the private equity funds (you mean they're sort of like the eeeevil Bain Capital?) getting hundreds of millions in "tax breaks" as in tax deductions or tax reductions? Unbelievably, it's the latter (the former is almost $1 billion), as an October 15 Wall Street Journal editorial and an October 17 Bloomberg News item which seemed to be simultaneously trying to catch up to but then cover up what the Journal revealed.

October 21, 2012, 8:51 AM EDT

Saturday evening, via Emerson Marcus and with the Associated Press contributing, the Reno Gazette-Journal, which I hope doesn't try to describe itself as a family newspaper, published an irony-free a 500-word story (HT to a NewBusters tipster) on an appearance by Sandra Fluke earlier in the day "in front of about 10 people at the Sak ‘N Save in north Reno." You can't make this stuff up.

The story is currently the "Most Popular" at the paper's rgj.com home page. The Gazette-Journal seems to have been determined to hype Fluke's appearance no matter what so it could take shots at Rush Limbaugh and employ the "s-word" ("slut") Rush Limbaugh used (and then apologized for having used) to describe Ms. Fluke. It even employed the word in promoting her upcoming appearance in advance in one of two items dated Friday which were apparently meant for Saturday's print edition.

October 20, 2012, 9:46 PM EDT

Seventeen days before Election Day and 45 months after Barack Obama's inauguration following a presidential campaign during which he expressed his eagerness to meet enemy leaders "without preconditions" (Obama responded "yes" to a 2008 presidential debate question containing those words), the New York Times is reporting that the U.S. and Iran "have agreed in principle for the first time to one-on-one negotiations," despite the fact that the White House has "denied that a final agreement (to negotiate) had been reached," and despite a reactive AP report (saved here for future reference, fair use and discussion purposes) claiming that while "The White House says it is prepared to talk one-on-one ... there's no agreement now to meet."

Despite the supposed certainty of the Times's headline ("U.S. Officials Say Iran Has Agreed to Nuclear Talks"), the paper's Helene Cooper and Mark Landler report that "American officials said they were uncertain whether Iran’s supreme leader, Ayatollah Ali Khamenei, had signed off on the effort." If Khamenei isn't on board, it doesn't matter what anybody else, including Mahmoud Ahmadinejad, says or does. Three years ago, two AP reporters covering the government's crackdown on dissidents noted Khamenei's "virtually limitless authority," i.e., he's the country's behind-the-scenes dictator. In a piece that's supposed to be about a supposedly important international development, Cooper and Landler predictably blow through quite a bit of ink and bandwidth trying to paint this development as a problem for Obama's GOP opponent Mitt Romney (bolds are mine):

October 20, 2012, 12:03 AM EDT

Electric vehicle battery maker A123 filed for bankruptcy on Tuesday. Part of the caption at an Associated Press photo found at a National Geographic report about the "hurdles for clean tech" on Wednesday stated that the company "received a $6 million grant from the Bush administration in 2007 and a $249 million grant from the Obama administration in 2008."

That's pretty funny (actually pathetic), given that Obama didn't take office until January 2009. What's not funny is which of the two presidents cited in the AP photo's caption is actually in the photo:

October 17, 2012, 2:03 PM EDT

It looks like Candy Crowley, her establishment press excuse-makers (for her and President Obama), and supporters of the President are going to have to resort to finding penumbras emanating from Obama's September 12 Rose Garden appearance -- y'know, the one during which the press and Democrats insist that the President really, really did call the attack on the U.S. Consulate in Benghazi, Libya a terrorist attack.

The reason they're going to have to do this is because the person who asked Obama the Libya question is saying that the President himself told him that he delayed calling Benghazi a terrorist attack. Erik Wemple at the Washington Post apparently doesn't grasp the damning significance of what the questioner, Kerry Ladka, relayed to him.