Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
December 10, 2014, 6:42 PM EST

Nearly six years into Barack Obama's presidency, it's still George W. Bush's fault.

Early Wednesday morning, Julie Pace at the Associated Press proved yet again why it is more than appropriate to characterize the wire service where she works as the Administration's Press. The headline at Pace's story tells us that poor President Barack Obama still has to confront the "Bush legacy," and is still stuck with his wars and "big chunks of Bush's national security apparatus." Cry me a river, Julie. One of Pace's more important omissions is the fact that the enhanced interrogations program Senate Democrats are decrying was a creation of none other than Bill Clinton.

December 10, 2014, 11:58 AM EST

Yesterday at 4:11 p.m. ET, Eugene Volokh at the Washington Post's Volokh Conspiracy blog sharply criticized Time.com's Eliza Berman for not being "quite fair" — i.e., being quite unfair, given the author's penchant for understatement — to Breitbart.com's John Nolte, the reporter who investigated the veracity of Lena Dunham's detailed claims about and descriptions of her alleged Oberlin College rapist.

Volokh's critique was based on language in Berman's original writeup which Time pulled at some point after Volokh's post without any notice that it had done so. Berman, as Volokh noted, "casually dismiss(ed) an investigation ... that actually succeeded in getting a publisher to correct a statement," and in the process betrayed fundamental tenets of journalism as it's supposed to be practiced.

December 10, 2014, 12:31 AM EST

It's more than fair to wonder why the Associated Press waited until 9:41 p.m. ET Tuesday evening to recognize the existence of Lena Dunham's most recent problems with the truth.

The AP's first recognition of the days-old story came roughly two hours after Dunham's first detailed response to convincing allegations that the account in her most recent book of being raped in college by someone named "Barry" can't possibly relate to any real human being here on earth. The AP's delay, and the slovenly unbylined report it has filed, opens the wire service up to allegations that it has chosen to participate in a coordinated attempt to pull Dunham's keister out of the fire.

December 8, 2014, 2:41 PM EST

Friday's Employment Situation Summary contained one strong element: In November, the economy added 321,000 seasonally adjusted payroll jobs. That's not insignificant, but that news, especially in the report's full context, certainly didn't justify the level of elation seen in much of the press.

Predictably, the Associated Press found a specious reason to characterize the government's report as signifying a "turning point." Get a load of why: "For the first time since the Great Recession ended 5-1/2 years ago, America's unemployed are now as likely to be hired as to stop looking for a job." In other words, for the first time in 65 months, what people would expect to be a normal situation finally occurred.

December 7, 2014, 9:52 PM EST

Just before Thanksgiving, Our Walmart and the United Food and Commerical Workers went into high gear in their effort to draw attention to their advocacy of $15-per-hour minimum wage at the nation's largest retailer. Just after the holiday, I pointed to a column by the Manhattan Institute's Diana Furchtgott-Roth, who quickly discovered that many Kroger employees represented by the UFCW earn far less.

It didn't take much additional research to demonstrate that any fair and balanced reporting on the union's Our Walmart activities should note that "thousands of UFCW members, and perhaps even a majority, earn less, and often far less, than $15 per hour."

December 7, 2014, 10:35 AM EST

In the Rolling Stone-University of Virginia fraternity gang-rape saga, National Review's Jonah Goldberg's journalistic instincts expressed in his December 1 Los Angeles Times column ("Rolling Stone rape story sends shock waves -- and stretches credulity") obviously ran circles around Los Angeles Times op-ed columnist Diana Crandall's.

On December 3, shortly before the story imploded, Crandall went after Goldberg with a vengeance for supposedly "being out of touch with college realities" and for writing the kind of column which "prevents rape victims from coming forward" (bolds and numbereed tags are mine):

December 7, 2014, 12:12 AM EST

The headline at Saturday's Assocated Press story at Yahoo News dealing with the implosion of Rolling Stone's November 19 story about an alleged — and, for all appearances, completely fictional — fraternity gang rape at the University of Virginia focuses, as so many other establishment press stories have, on the supposedly "chilling effect" ... (it) could have on sexual-assault victims reporting the crimes." Gosh, whatever happened to "the truth will set you free"?

A central issue here is the magazine's detail-free apology "to anyone who was affected by the story." While quoting several people who are outraged by the magazine's approach, AP reporters Alan Suderman and Frederic J. Frommer withheld a key detail from their readers — one which make it to anyone that Rolling Stone's story was seriously flawed.

December 6, 2014, 10:39 AM EST

In the runup to the Black Friday shopping weekend, the Associated Press's Matt Stroud hysterically claimed that "more gun sales are effectively beating the system" of background checks. Tim Graham at NewsBusters caught how Stroud described the situation as "a 'perfect storm,' like the disastrous ship-sinking movie."

Stroud's report gave readers the clear impression that there are no potential repercussions if a gun buyer who should not have been allowed to purchase a gun based on a completed background check is sold one before such a check is completed when the three-day waiting period expires. Yesterday, the NRA's Institute for Leglislative Action added important information Stroud should have included in his report.

December 6, 2014, 9:12 AM EST

The straw man argument is a fundamentally dishonest fallback tactic employed by someone whose side is losing a debate: Make up a position the other side has never taken, and then shoot it down.

The leftist fever swamp known as Vox, perhaps reacting to the utter implosion of Rolling Stone's University of Virginia fraternity gang-rape story and the potential impact it might have on keeping universities from imposing due process-denying regimes on campus, has produced a graphic employing that tactic against the apparent hordes of Americans who think that rape "isn't a real issue in America" (HT Twitchy):

December 4, 2014, 12:26 AM EST

Continuing a nearly six-month pattern, the nation's establishment press ignored today's arraignment of pioneering homosexual activist, major Obama campaign bundler and Democrat "kingmaker" Terry Bean in Lane County, Oregon "on two charges of third-degree sodomy, a felony, and sexual abuse in the third degree, a misdemeanor."

A Google News search on Bean's full name during the past 24 hours done at 11 PM ET returned 24 items. Over a dozen of them linked to Michelle Malkin's latest syndicated column decrying the press's disgraceful double standards in covering matters such as these. Most of the remaining results were reports found at Oregon media outlets. One interesting exception was at, of all places, EDGE.

December 3, 2014, 5:41 PM EST

Apparently someone at USA Today was either mad as all get out and wanted to make sure its readers knew about today's news item relating to a policeman killing a suspect, or that person fell asleep with their finger on the "Send" button.

Yours truly received four emails between 2:36 and 2:37 PM telling me that New York City Police Officer Daniel Pantaleo will not be charged in the death of Eric Garner:

December 3, 2014, 1:36 PM EST

New York Post columnist, legitimate constitutional scholar and health policy expert Betsy McCaughey broke news about the Affordable Care Act, aka ObamaCare, in her Tuesday evening column. The Post should send the Associated Press, the New York Times and other establishment press outlets which have yet to report what she found the bill for her work.

In the midst of the Obama administration's pre-Thanksgiving 3,415 regulations dump, McCaughey found several significant Obamacare-related items, most of which in quainter times would have been considered illegal and unconstitutional overreaches:

December 2, 2014, 10:56 PM EST

At the Washington Post, there is apparently not a darned thing going on in any foreign country that can't wait until Elizabeth Lauten's life is completely turned upside-down.

That's what one must conclude, given that the paper, taking the already well-documented media obsession with Lauten to a new level, tasked foreign affairs writer — that's right, foreign affairs writer — Terrence McCoy with generating an 860-word hit piece on Lauten's life going back to her teenage years.

December 2, 2014, 6:49 PM EST

Yesterday, I received an email from the Democratic National Committee informing me that they had a "Cyber Monday surprise" just for me.

How nice. All I had to do was click on the link to store.democrats.org. After the jump, readers will see the store's apparent "best sellers," raising a quite obvious question: Does anyone think the press would ignore analogous items on sale in a GOP store?

December 2, 2014, 5:27 PM EST

Earlier today, according to several center-right and zero establishment press outlets thus far (based on an appropriate Google News search done just before 5 PM ET), White House Press Secretary Josh Earnest said that President Obama was only speaking "colloquially" when he told hecklers in an audience in Chicago last week that "I took action to change the law" in his November 20 announcement on immigration.

Video follows the jump (HT National Review):

December 2, 2014, 1:41 PM EST

Certain members of Congress abused their positions Monday to imply that "Hands up, don't shoot" was something Michael Brown actually said before he was killed by police officer Darren Wilson in Ferguson, Missouri in August.

On Friday, the Associated Press irresponsibly gave voice to those who say that the slogan is now a "metaphor" for police brutality targeted against blacks, even though the claim that Michael Brown did or said any such thing has been completely discredited by the physical evidence and the grand jury's credible witnesses. In covering the congressional histrionics, Lucy McCalmont at the Politico, aka Pathetico (HT Seton Motley) took things to the next level.

December 1, 2014, 2:44 PM EST

A week ago, New Orleans Saints tight end Benjamin Watson put up a Facebook post reacting to events in Ferguson, Missouri. It has generated an astonishing 825,000 likes and 458,000 shares as of 1 PM ET today.

As will be seen later, CNN's print report on Watson's post by Steve Almasy treated the player's references to sin, Jesus Christ, and the Gospel as if they were potentially toxic. Additionally, the accompanying CNN video at Almasy's writeup doesn't show how the conversation between Watson and the network's Brooke Baldwin really ended, i.e., very abruptly.

November 30, 2014, 11:56 PM EST

The establishment press's performance in Ferguson has certainly been disgraceful, especially its role in turning one local death into a national obsession.

One element of that buildup involves Shawn Parcells, one of two men hired by the family of Michael Brown, the 18 year-old man who was killed in an altercation with Ferguson police officer Darren Wilson in early August, to look into his death. The press, including CNN in a video seen here, has reported much of what Parcells has claimed throughout the case with little if any skepticism, permanently poisoning the well with non-factual and doubt-inducing information feeding the left's insatiable desire for proof of incurable racism in law enforcement and America in general.

November 28, 2014, 7:32 PM EST

Lisa Bloom describes herself as a "Fighter for justice at my law firm, The Bloom Firm," and is "legal analyst for NBC News & Avvo."

NBC and Avvo should seriously reconsider their relationships with Ms. Bloom. In a series of tweets on Tuesday, she seethed over the grand jury's failure to indict Darren Wilson in the shooting death of Michael Brown in Ferguson, Missouri. Since then, she's been a whirling dervish of dementia over "#WhitePrivilege." First, let's look at the crucial Tuesday tweets which exposed Bloom's fundamental dishonesty about Ferguson:

November 28, 2014, 4:55 PM EST

To grievance-mongers in the fever swamp, Trayvon Martin will always be a cute little kid who had just bought Skittles and iced tea, and then got shot by a bloodthirsty racist on neighborhood watch. The truth — that Martin bought Skittles and AriZona Watermelon Fruit Juice Cocktail, two of the three key ingredients in a mind-altering, dangerous concoction known as "lean," and that Martin's autopsy showed "liver damage ... consistent with ... excessive 'lean' usage" — doesn't matter.

Taking dishonesty to the next level, the mythology surrounding Michael Brown's death at the hands of Ferguson, Missouri police officer Darren Wilson, which insists that Brown had his hands up and said "Don't shoot!" has been completely discredited. But that doesn't matter, because, y'know, it's a "metaphor" that can't be allowed to go away. The Associated Press, via reporters David A. Lieb and Holbrook Mohr, disgracefully — but all too typically — gave the reality-deniers a 980-word story to spread their garbage (bolds are mine throughout this post):