Rich Noyes is currently Research Director at the Media Research Center where he is co-editor of Notable Quotables, MRC’s bi-weekly compilation of the latest outrageous, sometimes humorous, quotes in the liberal media, and the Media Reality Check, a regular analysis of how major news stories are distorted or ignored.

Noyes has authored or co-authored many of MRC’s authoritative Special Reports, including: The Censorship Election: How the Broadcast Networks Buried the Bad News That Threatened Barack Obama’s Quest for a Second Term; TV’s Tea Party Travesty: How ABC, CBS and NBC Have Dismissed and Disparaged the Tea Party Movement; Cheerleaders for the Revolution: Network Coverage of Barack Obama’s First 100 Days; Better Off Red? Twenty Years After the Fall of the Berlin Wall, Recalling the Liberal Media’s Blindness to the Evils of Communism; and Megaphone for a Dictator: CNN’s Coverage of Fidel Castro's Cuba, 1997-2002.

An expert with nearly 30 years of experience studying the news media’s impact on U.S. politics, Noyes has discussed the issue of liberal bias on the Fox News Channel, CNN, MSNBC and dozens of radio talk shows, and has authored articles which have appeared in the Journal of Political Science, New York Post, Investor’s Business Daily, Roll Call and Human Events.

Latest from Rich Noyes
January 26, 2010, 3:44 PM EST

The Washington Times’s Jennifer Harper picked up on a new study from the non-partisan Center for Media and Public Affairs showing President Obama getting much more flattering news coverage from ABC, CBS and NBC (46% positive vs. 54% negative) during his first year in office than did Presidents Reagan, Clinton and George W. Bush, all of whom received roughly three times more bad press than good from those same broadcast networks.

But one network did offer scrutiny roughly equal to that provided by the old networks in the past, according to CMPA: the Fox News Channel. Reviewing the first thirty minutes of FNC’s Special Report with Bret Baier, CMPA found roughly three times more negative coverage of Obama (78%) vs. positive coverage (22%) during 2009. This compares to the broadcast networks doling out 74% bad press for Ronald Reagan in 1981 and 77% bad press for George W. Bush in 2001. In 1993, Bill Clinton fared better than his GOP counterparts (28% positive vs. 72% negative), but much worse than President Obama. (Chart below the jump).

As the MRC’s Tim Graham noted in a just-released special report from MRC, Omitting for Obama, the three broadcast networks were routinely late in picking up on negative storylines about the Obama administration, and gave paltry attention to major scandals such as the radical affiliations of ex-White House aide Van Jones, ACORN, and the pro-communist musings of then-White House communications director Anita Dunn. Instead, those stories were brought to light by alternative news sources, such as Fox News, talk radio and the conservative blogosphere, and then only grudgingly covered by the old media.

January 19, 2010, 8:30 PM EST
Less than two hours before the polls closed in Massachusetts, CBS News political analyst John Dickerson argued that if Republican candidate Scott Brown wins tonight, “it's just going to get a lot uglier in Washington,” declaring that Republicans “feel excited and they see glory in attacking the President.”

After talking about prospects for the Democrats’ unpopular health care bill, CBS anchor Katie Couric asked Dickerson: “Finally, if this seat goes Republican, how will it change the political climate in Washington?”

Dickerson warned: “It's going to get uglier. Republicans, no matter what the outcome is, feel emboldened, they feel excited and they see glory in attacking the President. Democrats, on the other hand, have to really fight hard against that sentiment. The President's getting into that fight, pushing a populist message, and so in the end it's just going to get a lot uglier in Washington.”
January 19, 2010, 3:48 PM EST
There has been something of a debate over whether the Senate can properly delay seating Republican Scott Brown if he wins today’s special election, giving the Democrats time to ram through their unpopular health care bill. The Weekly Standard’s Fred Barnes has neatly summarized the arguments of GOP lawyers that the temporary Senator Paul Kirk’s term expires today with the election of a successor (either Coakley or Brown).

But Democrats are even now preparing the media to accept the idea that Kirk can remain at his post for up to two more weeks while the formal certification process proceeds at the pace chosen by officials in Democratically-controlled Massachusetts. Yet just two months ago, the lack of certification for two Democratic winners of congressional special elections was no barrier to their quick swearing in for a health care vote in the House — and it drew no complaints from the news media (and was enthusiastically received by MSNBC’s left-wing hosts).
January 18, 2010, 10:51 AM EST
ABC’s George Stephanopoulos is worried enough about tomorrow’s Massachusetts Senate race to be thinking about a “Plan B” for Democratic plans to push ObamaCare onto an increasingly unwilling public.
January 15, 2010, 3:27 PM EST
A new survey from Scott Rasmussen finds that more than half of all voters (51%) believe "the average reporter is more liberal than they are," and two-thirds (67%) think the media have "too much power and influence over government decisions."

Rasmussen's poll was released Thursday. Perhaps proving the point, on Friday, MSNBC anchor Savannah Guthrie reacted to polls showing the Democrats losing ground in Massachusetts by exclaiming: "This is bad." According to Rasmussen: "Only 20% of all voters say most reporters try to offer unbiased coverage of a political campaign. Seventy-two percent (72%) say most reporters try to help the candidate they want to win."

Here are excerpts from the January 14 report:
January 14, 2010, 11:46 AM EST

The controversy over Harry Reid's crack about Barack Obama's lack of a "Negro dialect" is apparently over, at least according to the broadcast networks. Although the story only broke Saturday afternoon, the last network news story aired Tuesday night on Nightline.

An MRC analysis found that from Saturday to Tuesday the networks ran a combined 37 items on Reid's "Negro" remark, including interviews and panel discussions. Broadcast opinions were heavily skewed in Reid's favor: 71% of interview guests, soundbites or quoted sources were supportive of the Democrat, vs. 29% who were critical of Reid.

It's an excellent case study in how the liberal media aid in Democratic scandal control. Over four days, the networks morphed the story from one of an embarrassing racial gaffe by the Senate's top Democrat into one about Republican over-reach in going after Reid, with some journalists even crediting the Senator with keen insight on race relations:

January 11, 2010, 6:35 PM EST
The revelation Saturday that Senate Democratic Leader Harry Reid's use of the word "Negro" to refer to then-Senator Barack Obama in 2008 -- Reid said the candidate had "no Negro dialect unless he wanted to have one" -- has been heavily covered by the broadcast media, but the tone of coverage has emphasized how the President has accepted Reid's apology, with the implication that that should be the end of it.

It's hard to imagine any top Republican officeholder being so lightly treated if they used the word "Negro" at any point over the past 20 or 30 years. Indeed, the word is in such disfavor, it usually only makes the news when researchers dig into archival footage from the 1960s or early 1970s -- or when the networks are reporting on today's violent haters.

On CBS and NBC, the most recent instance (prior to Reid) of using the word "Negro" in a modern news story was in reporting on the June 2009 shooting at the Holocaust museum in Washington, carried out by a white supremacist. On ABC, the word appeared back in January 2009, as part of an insult flung by al-Qaeda's Ayman al Zawahiri towards the new President Obama.

A little context for each quote:
January 8, 2010, 12:35 PM EST
The latest media buzz is that longtime Nightline anchor Ted Koppel, who left ABC News back in 2005, might soon return to the network to replace George Stephanopoulos as host of This Week. Here’s a hint of the perspective Koppel might bring with him to his potential new job: appearing last night as an analyst on BBC’s World News America, Koppel insisted that President Obama’s first (non)reaction to the attempted bombing of a U.S. airline on Christmas Day “was the right one,” but media “yapping” and “24-hour cable channels going at it, hour after hour after hour” pressured Obama into an “overreaction.”

Of course, the successful smuggling of a bomb onto a U.S. passenger jet — by an al-Qaeda operative who was already known to intelligence officials — exposed significant problems in the government’s security process, a fact which even Obama himself now concedes. “This was a failure to connect and understand the intelligence that we already had,” the President confessed yesterday.

But rather than scrutinize the government’s failing, Koppel apparently prefers that nothing happened: “Doing something is exactly what the terrorists want. They want to feel as though they control our actions, rather than we controlling them ourselves.”
December 9, 2009, 4:40 PM EST
The official announcement will apparently come tomorrow morning (NewsBusters’ Scott Whitlock reported on the early leaks last week): former Clinton campaign operative George Stephanopoulos will start Monday as co-anchor of ABC’s Good Morning America. He’ll also keep his job as the host of ABC’s This Week, at least for the time being.

Here’s one yardstick for measuring the media’s response: Back in 1997, CBS announced that ex-GOP Representative Susan Molinari (pictured at right) would take over as co-host of Saturday Morning. Journalists quickly howled at the breaching of the sacred “barricade that is supposed to exist in journalism between the political people and the officials on the one hand, and the reporters on the other.” NPR’s Mara Liasson said it was “disturbing” of CBS to hire a Republican; Nina Totenberg exclaimed: “This really makes me want to puke.”

Molinari’s Saturday CBS show avoided politics, so she spent most mornings talking about movies and toys and vacation ideas. But according to the Washington Post’s Howard Kurtz, “Stephanopoulos, now ABC's chief Washington correspondent, had told network executives he wanted to inject GMA with a harder-news focus as a condition of taking the job.”
December 6, 2009, 2:22 PM EST
ABC’s Good Morning America maintained its blackout on ClimateGate this weekend, even as Sunday’s show carried a preview of this week’s climate summit in Copenhagen, Denmark. Reporter Clayton Sandell showcased two scientists, both of whom argued that the U.S. was failing to do enough to combat global warming, and seemed distressed that public faith in the claims of a human-caused catastrophe are on the decline in spite of “growing scientific evidence.”
Despite growing scientific evidence that humans are to blame for warming the planet — rising sea level, melting glaciers, more intense droughts — polls show the number of Americans who believe global warming is happening is at its lowest point in 12 years.
It should be noted that the Washington Post/ABC News poll Sandell cited was conducted between November 12 and 15, before the revelations of e-mails from Britain’s Climatic Research Unit which suggest conniving among left-wing scientists to manipulate data and silence critics.
December 3, 2009, 1:32 PM EST
Two weeks ago, unnamed whistleblowers exposed years of e-mails from scientists working at Britain’s Climatic Research Unit (CRU). The CRU’s Web site describes it as “one of the world's leading institutions concerned with the study of natural and anthropogenic climate change,” but the e-mails paint the CRU as more of a political “war room” for radical environmentalists.

As Boston Globe columnist Jeff Jacoby observed Wednesday: “Assuming the e-mails are genuine, they are nothing short of scandalous. They reveal celebrated climate scientists apparently conspiring to corrupt the peer-review process, to suppress or finesse temperature data at odds with global-warming alarmism, to silence or discredit climate experts who criticize their work, and to hide or eliminate the raw data on which their own much-trumpeted claims have been based.”

Yet since the story broke, the MRC’s Business & Media Institute (BMI) discovered just one broadcast news reference to the “Climategate” e-mail scandal, on ABC’s This Week November 29; CBS and NBC have yet to inform their viewers.
November 24, 2009, 12:20 PM EST
The broadcast networks still haven’t uttered a single word about the revelations late last week of e-mails showing scientists on the left-wing side of the global warming debate plotting to hide data and silence those on the other side in an effort prop up the notion of a “consensus” on the issue. But when the liberal side of the debate charged that their opponents were involved in a “conspiracy” to tilt the debate in their favor, those same networks eagerly jumped on the story and castigated the evil “deniers.”

In 2007, as Brent Baker chronicled at the time in the MRC's CyberAlert, the broadcast network evening newscasts jumped to hype a House Committee on Oversight and Government Reform hearing meant to publicize a report from two far-left groups about how the Bush administration supposedly suppressed science about the dire threat of global warming — as if that view wasn’t getting plenty of play in the mainstream media.
November 23, 2009, 1:44 PM EST
Over the weekend, Newsweek assistant managing editor Evan Thomas offered an intriguing insight into the MSM’s approach to the liberal health care bill slowly rolling its way through the Democratic-controlled Congress. After conservative columnist Charles Krauthammer accurately pointed out how the Senate bill only pretends to be “deficit-neutral” by front-loading the tax collection process while delaying the payouts, Thomas agreed: “Charles is right. This bill is a fiscal fraud.”

But he quickly added: “I’d still vote for it.” (Video here.)

NPR’s Nina Totenberg attempted to defend the Senate bill as one that “actually tries to do something about costs.” But she, too, was insistent on the need for congressional passage: “I am not saying it’s ideal. But we have to start this.  But if we don't get a health care bill this time, it is probably the last chance.”
November 16, 2009, 12:49 PM EST

ABC’s Good Morning America finally picked up on the deep bow President Obama performed for the Emperor of Japan over the weekend. Co-host Diane Sawyer ran through how other U.S. Presidents have greeted either Emperor Akhito or his father, the late Emperor Hirohito over the years — some bowing, some not. Sawyer claimed that Americans are “not trained to greet royalty” and “it’s just too confusing.”

Actually, the government employs lots of experts on culture and protocol to make sure that our presidents are fully “trained” on what to do when they represent our government overseas — which is not to say that all of our presidents perform these duties flawlessly.

Missing from Sawyer’s run-down is a tidbit that ABC White House correspondent Jake Tapper posted on his “Political Punch” blog Sunday afternoon. Tapper said he received a note from an old friend whom he described as “an academic with expertise about the Japanese Empire, and in general a supporter of President Obama.” According to this expert, it wasn’t necessarily incorrect for Obama to bow, but the President’s “forward lurch” was “jarring and inappropriate.”

November 8, 2009, 12:55 PM EST

Noting tomorrow’s 20th anniversary of the fall of the Berlin Wall on Sunday’s Today show, former NBC Nightly News anchor Tom Brokaw claimed East Germans were “still adjusting to the harsh economic realities” of life after communism. But a recent poll of former East bloc countries by the Pew Research Center actually discovered that the people of what was East Germany are actually the biggest enthusiasts of the shift to capitalism, with 82% approving, higher than any other ex-communist country.

Brokaw did note, however, that the current “center-right” Chancellor of Germany, Angela Merkel, was “born and raised in East Germany,” implicitly acknowledging that her youth spent under communism obviously did not make her a fan of leftist economic policies.

The suggestion that capitalism is somehow “harsh” compared to communism echoes what many liberal journalists argued after the fall of the Berlin Wall 20 years ago. “The transition from communism to capitalism is making more people more miserable every day,” CBS reporter Bert Quint argued in 1990.

November 5, 2009, 2:26 PM EST
On June 12, 1987, as the liberal media elite were toasting the leader of the Soviet Union as a great champion of progress, President Ronald Reagan stood at the Berlin Wall and challenged Mikhail Gorbachev to put his money where his mouth was: “General Secretary Gorbachev, if you seek peace, if you seek prosperity for the Soviet Union and eastern Europe, if you seek liberalization, come here to this gate. Mr. Gorbachev, open this gate. Mr. Gorbachev, tear down this wall!” (Video.)

Gorbachev did not open the gate or tear down the Berlin Wall, but two years later the people of East Germany did. News broke in the U.S. late in the afternoon (Eastern Time) on November 9, 1989 that the communist government would no longer restrict travel to West Berlin. Just a few hours later, ABC’s PrimeTime Live hosted former President Ronald Reagan to celebrate what would turn out to be the death blow against communism in Eastern Europe. We found the tape in our archives, and posted a video excerpt at right. (Audio excerpt here.)
November 5, 2009, 10:48 AM EST
As readers of Cal Thomas’s latest syndicated column already know, the Media Research Center is releasing a new report today on the media’s coverage of communism, timed to coincide with the 20 anniversary of the fall of the Berlin Wall on Monday. Sad to say, but before, during and after those momentous events two decades ago, many in the liberal media continuously whitewashed the true nature of communism, or suggested free-market capitalism was somehow worse.

For our report, Better Off Red?, Scott Whitlock and I combed through the MRC’s archives; the quotes (and 19 audio/video clips) we pulled together show some liberal journalists utterly failed to accurately depict communism as one of the worst evils of the 20th century, and often aimed their fire at those who were fighting communism rather than those who were perpetuating it. The full report has more than 70 quotes; here's a sample from the Executive Summary:

■ Before it collapsed, these journalists insisted those enslaved by communism actually feared capitalism more. "Despite what many Americans think, most Soviets do not yearn for capitalism or Western-style democracy," CBS anchor Dan Rather asserted in 1987.
October 17, 2009, 3:15 PM EDT
Back on October 7, when the Congressional Budget Office reported that the federal deficit had ballooned to a massive $1.4 trillion during President Obama’s first year on the job, Katie Couric’s CBS Evening News did not tell viewers. But Couric finally caught up to the bad news after the Obama White House put out its final numbers on Friday afternoon.

Couric disclosed the news in a brief item that never mentioned The One by name: “It's the biggest IOU Uncle Sam has ever written. Government figures out today show for the last fiscal year, which just ended, the United States spent a record 1.4 trillion dollars more than it took in. That's three times more than the year before.”

New York Times reporter Jackie Calmes this morning noted that Obama’s deficit is much larger as a percentage of GDP than during the 1980s, when Democrats attacked Ronald Reagan’s tax cuts as fiscally reckless:
October 15, 2009, 8:41 PM EDT

Earlier today, the Weekly Standard’s John McCormack reported that the Huffington Post had asked author Jack Huberman to document quotes allegedly from Rush Limbaugh declaring that slavery “had its merits” and that the assassin of Martin Luther King, Jr. deserved the Medal of Honor.

The quotes were widely cited as real by several sports writers and on CNN and MSNBC in the past week as proof that Limbaugh was a racist who did not deserve to own part of the St. Louis Rams football team. But the Huffington Post has now removed them, saying the author has not been able to substantiate them.

[UPDATE: CNN's Rick Sanchez also, apologizes, sort of, via Twitter: "our bad."]

This editor’s note appeared early this evening on the 2006 blog by the liberal Huberman, who was pitching his then-new book, 101 People Who Are REALLY Screwing America:

October 15, 2009, 2:01 PM EDT

The Weekly Standard’s John McCormack has a fine run-down of CNN’s use of the discredited claim that Rush Limbaugh once said of slavery “it had its merits.” McCormack also reports that the Huffington Post, which originally ran the quote (and another preposterous quote about Limbaugh saying that MLK assassin James Earl Ray deserved “the Congressional Medal of Honor”) in a 2006 post by left-wing author Jack Huberman, might pull the quotes from their Web site as early as today.

McCormack contacted the Huffington Post, and was told by a spokeswoman that “now that the issue has been raised,” Huberman has now been asked to back up the quote. “When a question of accuracy is raised with us, we give our bloggers 24 hours to either back up the claim or correct the record. If not, we remove the post.

McCormack, playing off the fact that CNN’s Rick Sanchez has yet to retract the statement, says: “So around 6:00 p.m. tonight we'll get to find out whether the Huffington Post has higher editorial standards than CNN.”