San Francisco Chronicle

By Ken Shepherd | August 3, 2011 | 4:31 PM EDT

An arguably unconstitutional effort in San Francisco at regulating the speech of pro-life crisis pregnancy centers was portrayed by New York Times reporter Jesse McKinley as an effort to “stem… misleading advertising”:

Seeking to stem what they call misleading advertising, San Francisco officials on Tuesday began a two-pronged attack on ‘crisis pregnancy centers,’ which are billed as places for pregnant women to get advice, but often use counseling to discourage abortions.

McKinley noted that the “first element was a bill introduced to the city’s Board of Supervisors that would make it illegal for such centers to advertise falsely about their pregnancy-related services,” noting that Supervisor Malia Cohen wrote the bill “to protect low-income women who are drawn into the centers, which often offer free services.”

By Tim Graham | June 23, 2011 | 7:59 AM EDT

Former Washington Post reporter Jose Antonio Vargas has written a long piece for The New York Times Magazine declaring that he’s an illegal alien and that he’s created a new advocacy group called Define American (“a project of the Tides Center”) to push for the DREAM Act that would provide permanent residency to illegal aliens brought to America as children.

Vargas, 30, lied to a string of media outlets about his immigration status with a fake driver’s license from Oregon. He came over from the Philippines at age 12. (Vargas told the truth to Post editor Peter Perl, a mentor, but he wouldn’t comment now.) In the Post story on this by Paul Farhi, Post spokeswoman Kris Coratti offered a no-comment on  Vargas’s employment at the paper: “We will not comment on individual personnel matters out of respect for the privacy of our employees.”

By Erin R. Brown | May 25, 2011 | 10:40 AM EDT

Redwood Heights Elementary School in Oakland, CA has joined the chorus of those wishing to mainstream “gender-bending” by enacting a program this week that, according to a press release, tells kindergarteners “there are more than two genders.”

The kindergarten through fifth grade school hosted a 2-day program for students titled, “Gender Spectrum Diversity Training,” in which single-sex Hawaiian geckos and transgender clownfish were brought in to teach children that “there are different ways to be boys. There are different ways to be girls,” according to Redwood Heights principal Sara Stone. Students received gender diversity training as they learned about “boy snakes that act ‘girly’.”

By Tom Blumer | April 29, 2011 | 3:23 PM EDT

Yesterday evening (late afternoon West Coast time), Phil Bronstein at the San Francisco Chronicle informed his readers that one of its reporters had been banned by the Obama administration:

The hip, transparent and social media-loving Obama administration is showing its analog roots. And maybe even some hypocrisy highlights.

 

White House officials have banished one of the best political reporters in the country from the approved pool of journalists covering presidential visits to the Bay Area for using now-standard multimedia tools to gather the news.

By Ken Shepherd | April 19, 2011 | 5:17 PM EDT

As part of its effort to "shore up" the backing of social conservatives, House Republicans today "issued a contract today to pay former Solicitor General Paul Clement $575 an hour, up to $500,000 to defend the 1996 Defense of Marriage Act," San Francisco Chronicle's Carolyn Lochhead insisted in the paper's Politics Blog.

"Republicans claim they will take the money out of the Justice Department's budget, as if that will hold taxpayers harmless. But a cost is a cost and taxpayers will pay it either way. Any funds removed from DOJ are funds removed from other work," Lochhead groused.

This from the same reporter who approved of Obama's fiscal year 2012 budget proposal as "centrist."

By Ken Shepherd | April 13, 2011 | 5:53 PM EDT

"Obama aims for the middle on taxes and spending."

That's the headline the San Francisco Chronicle gave Washington bureau staffer Carolyn Lochhead's write-up this afternoon following President Obama's "belated embrace of his commission's recommendation to cut $4 trillion in deficits over the next 12 years."

"Even as he reached back to his 2008 campaign lodestar with a reference to Abraham Lincoln, Obama pivoted sharply to a new mantra of 'balance' and 'shared sacrifice,' citing his Democratic predecessor and budget-balancer, former President Bill Clinton," Lochhead gushed.

Two paragraphs later Lochhead noted that "Obama threw down the gauntlet to Republicans, vowing, 'I refuse to renew them again.'"

How exactly is that centrist rhetoric?

By Ken Shepherd | January 24, 2011 | 4:57 PM EST

Yeah. You can't make this stuff up.

From a January 24 entry in the San Francisco Chronicle's City Insider blog:

 

By Noel Sheppard | January 9, 2011 | 4:31 PM EST

A conservative writer likely unknown to most NewsBusters readers scolded Politico's Roger Simon Sunday for trying to connect Sarah Palin to yesterday's shootings in Tucson, Arizona.

Surrounded by liberals on CNN's "Reliable Sources," Debra Saunders of the San Francisco Chronicle said what would be obvious to most journalists if they weren't always so quick to tie extreme acts of violence committed by a white male to prominent right-wing figures (video follows with transcript and commentary):

By Ken Shepherd | December 1, 2010 | 5:53 PM EST

"Senate GOP: Extend tax cuts or else," reads the teaser headline for an Associated Press story at SFGate.com, the website for the San Francisco Chronicle.

[Screen capture posted after page break]

"Republicans send letter to Harry Red threatening to block virtually all legislation until expiring tax cuts for wealthy are extended," an accompanying caption  insisted.

In the corresponding story, AP writer Julie Hirschfeld Davis lamented that "Senate Republicans threatened Wednesday to block virtually all legislation until expiring tax cuts are extended and a bill is passed to fund the federal government, vastly complicating Democratic attempts to leave their own stamp on the final days of the post-election Congress."

Of course, nowhere in her story did Hirschfeld Davis note that a recent poll shows most Americans think extending the Bush tax cuts are the top priority for the lame duck Congress. According to the Gallup organization:

By Tom Blumer | October 31, 2010 | 9:02 AM EDT

This past week, we learned that it was another year, another dive for newspaper circulations: 5% for dailies, and 4.5% on Sundays, according to the Audit Bureau of Circulations. That's not as bad as some past declines, but it's still going the wrong way.

As usual, they'll blame the Internet, and reject the possibility that persistent, pervasive bias and blind adherence to politically correct reporting priorities have anything to do with the results. But as I've similarly asked before, how does one explain away the fact that the only daily paper in the nation's top 25 that has shown consistent gains during the past several years is the (usually) fair and balanced Wall Street Journal?

By Lachlan Markay | October 11, 2010 | 3:20 PM EDT

It's the tale of two attempts at "digital astroturf" or "online grassroots activism" or whatever you want to call it. Regardless of the label, there's an apparent media double standard at work: attempts to rig prominent online information sources for political gain is only worth reporting if the perpetrators are conservatives.

The blogosphere - though not the mainstream media - has been buzzing about a proposed campaign by a Daily Kos blogger to game Google's search algorithm to promote stories unfriendly to the Tea Party and the GOP.

Contrast the media's silence with the buzz over an alleged attempt by a conservative group on the aggregator Digg to "bury" stories on that site. That plot got coverage from ABC News, the Atlantic, the San Francisco Chronicle, even across the pond at the UK Guardian - not to mention from scores of liberal blogs.

By Lachlan Markay | September 21, 2010 | 3:19 PM EDT
Today, eight city council members were arrested in Bell, California for what Los Angeles County District Attorney labeled "corruption on steroids." Thus far, every major news outlet that has reported on the story has omitted the fact that all eight individuals arrested are Democrats.

These glaring omissions come only weeks after NewsBusters reported that of the 351 stories on the then-brewing controversy, 350 had omitted party affiliations, and one had mentioned they were Democrats only in apologizing for not doing so sooner.

ABC, CBS, the Los Angeles Times, the Associated Press, Bloomberg, USA Today, CNN, MSNBC, NPR, and the San Francisco Chronicle all reported on the arrests today without mentioning party affiliations.