Reuters

By P.J. Gladnick | June 8, 2012 | 7:19 PM EDT

We begin tonight with what has become by any measure a pretty massive protest movement. While it goes by the official name ‘Occupy Wall Street,’ it has spread steadily and far beyond Wall Street, and it could well turn out to be the protest of this current era. ---Brian Williams on Oct. 5, 2011 gushing with extreme hype over OWS.

Despite all the friendly hype given to the Occupy Wall Street protests by much of the mainstream media, OWS is now in its death throes according to this Reuters report by Chris Francescani. He also notes that as OWS is about to be taken off life support, the much maligned Tea Party movement is doing quite well by contrast:

By Ken Shepherd | June 5, 2012 | 1:15 PM EDT

When a nun tows her vows, she pledges among other things obedience to the Catholic Church and its teachings. So when a sister writes a book on sexual ethics that in various ways contradicts Church teachings and refuses for six years to recant, is it really all that shocking when the Vatican issues a rebuke (and an extremely mild one at that)?

That's exactly what has happened in the case of Sister Margaret A. Farley, whom the Vatican's Congregation for the Doctrine of the Faith rebuked yesterday* for her 2006 book Just Love: A framework for Christian Sexual Ethics. But to Reuters's Philip Pullella, the Vatican is waging war on a "popular American nun." From Pullella's June 4 story headlined "Vatican attacks popular U.S. nun over sexuality book" (emphases mine):

By Matthew Balan | May 24, 2012 | 4:44 PM EDT

CBS This Morning stood out as the only Big Three network morning show on Thursday to cover a conservative group's allegation that the Obama administration gave a movie director and writer "special access to government officials involved in the commando operation that killed Osama bin Laden," as reported by Reuters on Wednesday. ABC's Good Morning America and NBC's Today ignored the story.

Correspondent Chip Reid outlined that "the documents...obtained by Judicial Watch, a conservative government watchdog group...reveal that director Kathryn Bigelow and screenwriter Mark Boal...met with top national security officials; gained access to Seal Team 6; and visited the CIA."

By Tom Blumer | May 24, 2012 | 11:42 AM EDT

Last week, what the Department of Labor had originally reported as a dip in new unemployment claims the previous week (from 368,000 to 367,000) was revised into an increase (to 370,000). This week, what DOL originally reported was a no-change situation (i.e., 370,000) was revised into an increase (to 372,000).

It's getting ever more difficult to accept DOL's ongoing underestimations, which now run to 60 of the 61 most recent weeks I've been able to track (the one exception was a "no change" situation during the week ended June 18, 2011). In covering today's charade, Reuters, Bloomberg, and the Associated Press (aka the Administration's Press), all failed to note that this week's revision to last week turned last week into an increase instead of a no-change. In what should be seen as only a marginal improvement, two of the three (the AP, predictably, was the exception), headlined this week's small initial reduction from last week -- which seems destined to disappear after revision next week -- as "essentially unchanged." Excerpts follow the jump.

By Tom Blumer | May 23, 2012 | 11:18 PM EDT

To be fair, the full text of what Martin Crutsinger at the Associated Press wrote in the first sentence of what I believe was the final version of his report today on the Census Bureau's new-home sales release was that "Americans bought more new homes last month, the latest evidence that the U.S. housing market could be starting to recover." The other "evidence" he cited related to a small bump reported earlier this week in existing home sales and one homebuilder's improved financial results.

That's pretty thin gruel from which to paint a "could be starting to recover" scenario, especially when it's expressed by someone who isn't a housing expert, i.e., an AP reporter. The only expert Crutsinger cited told him that "Housing could be a pleasant surprise this year." Wow. How profound. Let's take a look at some quotes from experts Thomson Reuters was able to find. Readers will note that the variations on word "bottom" occur quite frequently (quotes are not in the same order as they appeared at the link):

By Tom Blumer | May 16, 2012 | 12:44 AM EDT

On Tuesday morning at 8:30 a.m. ET, the Commerce Department reported that seasonally adjusted U.S. retail sales in April rose by 0.1%. In an 11:12 a.m. report via the Associated Press, aka the Administration's Press, carried at the Detroit News ("U.S. consumers hold back retail sales, even as gas prices fall"), Martin Crutsinger was appropriately not impressed: "Lower gas prices in April weren't enough to embolden U.S. consumers to spend much more elsewhere. The Commerce Department said retail sales rose only 0.1 percent last month."

Look how things changed in a late afternoon AP report currently carried at its national site co-authored by Crutsinger and Christopher Rugaber, reworked in time to go into most newspapers' print editions Wednesday morning:

By Tim Graham | May 13, 2012 | 10:25 PM EDT

Reuters correspondent Margot Roosevelt touted over the weekend that “Weary Warriors Favor Obama.” According to the latest Reuters-Ipsos poll, “If the election were held today, Obama would win the veteran vote by as much as seven points over Romney, higher than his margin in the general population.”

Under the heading “Fading Cool Factor,” Roosevelt summarized that many veterans sound like Obama did in the last election cycle, pessimistic about the wars Bush started:

By Tom Blumer | May 10, 2012 | 12:16 PM EDT

As Zero Hedge wrote this morning in response to today's initial unemployment claims report and the related press write-ups: "Same Trick Different Week."

As has been so typical in analogous instances for the year or so I have been following the weekly claims numbers closely, the Associated Press (aka the Administration's Press), Reuters, and Bloomberg headlined a "dip," a "fall," and a "drop" in filings for initial claims, even though the dip-fall-drop from 368,000 to 367,000 only occurred because last week's figure was revised up from 365,000. If this week's figure is revised up by 1,000 or more (based on the past 60 weeks, there's at least a 95% chance of that), the dip-fall-drop will be gone-gone-gone. The AP's Paul Wiseman produced the howler of the morning in the last of the five excerpted paragraphs which follow (bolds are mine):

By Noel Sheppard | May 6, 2012 | 5:31 PM EDT

As NewsBusters reported, Ann Romney got mercilessly attacked last week for having the unmitigated audacity to wear a $990 shirt on television.

On CNN's Reliable Sources Sunday, Thomson Reuters' Chrystia Freeland said this was "fair" and "fine" because "Michelle Obama gets bashed if she wears expensive clothes" (video follows with transcript and commentary):

By Tom Blumer | May 6, 2012 | 10:28 AM EDT

The last national press reports on the five men arrested Monday for plotting to blow up a Cleveland-area bridge reassured everyone that none involved were in responsible roles in the Occupy movement. On Thursday, the Associated Press's Thomas J. Sheeran wrote that Occupy Cleveland spokespersons "said the men were associated with the group but didn't represent Occupy Cleveland or its non-violent philosophy." An earlier AP report paraphrased a claim that they "had been associated with the anticorporate Occupy Cleveland movement but don't share its nonviolent views." Reuters carried this quote: "They were in no way representing or acting on behalf of Occupy Cleveland."

Well, last night, the Cleveland Plain Dealer's Michael Sangiacomo reported that at least one of the five was once in a sufficiently responsible position within the Occupy group to represent it while signing a lease for space the group used. It will be interesting to see what, if anything, the wire services just noted and others will do with what follows:

By Tom Blumer | May 5, 2012 | 10:13 PM EDT

It is more than a little odd that each of the three wire services identified in today's earlier post (at NewsBusters; at BizzyBlog), in reporting on yesterday's OMG-awful jobs report, somehow failed to mention something about the data presented. Specifically, at Bloomberg, Reuters, and the Associated Press (here and here), five reporters in four stories somehow avoided using two truly required words in describing the data contained in many if not most government economic data releases: "seasonally adjusted."

One is in an odd omission. A pair of such reports is a strange coincidence. The presence of four from three separate sources makes you wonder, especially since all three wire services found room for the two magic words (Bloomberg, though cryptically; Reuters; AP) in dispatches about Uncle Sam's report on initial unemployment claims the previous day. A look at how dismal the not seasonally adjusted numbers were in April follows the jump, and shows how, bad as they turned out to be, the Obama administration caught a lucky break in the seasonal adjustment calculations. It may also explain why the wire services avoided mentioning it.

By Tom Blumer | May 5, 2012 | 4:41 PM EDT

To the extent that it was there at all, there was far too little emphasis in yesterday's wire service reporting on yesterday's OMG-awful jobs report (worse than most believe, as will be shown in a later post) was far less on those who continue to be affected -- like, say, the unemployed, under-employed and discouraged, who should be the object of such news stories -- and far too much concentration on what it might mean for President Obama's reelection prospects.

This was noticeable yesterday at Bloomberg, Reuters, and of course at the Associated Press, aka the Administration's Press. Excerpts follow the jump (bolds are mine).