Reuters

By Julia A. Seymour | June 11, 2010 | 10:20 AM EDT

Toys, food, packaging. Chemicals are in them all. The media make a living by sensationalizing the potential dangers of just about everything in our modern world. Bisphenol-A (BPA), a chemical found in many plastic items, was no exception.

The news media have been scaremongering about BPA for years, even going so far as to compare it to tobacco at one point, but a cautious tone from the government and left-wing junk science prompted recent hyperbole from reporters.

Reuters warned of a "potential carcinogen in my soup," June 9. News website Newser.com took the fear-mongering a step further calling BPA "a known carcinogen" in a May 19 story about the "dangerously high" levels of BPA in canned food and drink.

May 27, 2010 | 1:19 PM EDT

Update - 5/27, 3:08 PM | Lachlan Markay: A new Harvard study finds that increased government spending actually reduces economic activity, contradicting the basic premise behind CBO's assumptions. Details below.

Good economic news is so rare for the current administration, that when some does emerge, many in the media parrot it as fact without really examining the claims that undergird it. New CBO numbers on the stimulus, for instance, have been trumpeted as proof the legislation at least helped, despite the fact that the numbers have little to no basis in reality.

Congressional Budget Office models are based on the assumption that stimulus spending will create jobs. They assume the conclusion they purport to demonstrate, and then claim they've demonstrated it. But if the model is inaccurate or simply based on false premises, it simply goes on tallying jobs "created or saved" without regard to the actual employment rate.

In March, a reporter asked CBO director Doug Elmendorf: "If the stimulus bill did not do what it was originally forecast to do, then that would not have been detected by the subsequent analysis, right?" His response: "That's right. That's right." Yet despite those numbers' disconnect from reality, the media continue to report them as fact, and proof that the stimulus is working.

By Brent Baker | May 2, 2010 | 2:43 PM EDT
Comments on two Sunday shows reflected an emerging new liberal line of reasoning, which uses the lack of opposition to Arizona’s new immigration enforcement law, as a means to discredit conservatives and Tea Party activists as hypocrites and/or racists. HBO’s Bill Maher on ABC’s This Week:
Government intrusion, government power is something that really bothers conservatives, unless it's directed toward people who aren't white, you know, I mean it does seem like there’s some of that going on there.
Chrystia Freeland of Reuters on the McLaughlin Group:
What I think is really important to notice here is the hypocrisy, the intellectual hypocrisy because we have...a lot of the same people who are very exercised right now...about big government and pointing out the American tradition of liberty, of individual rights, are also the people who are on the side of allowing the government to intrude much more into individuals' lives on immigration.
By Noel Sheppard | April 25, 2010 | 6:17 PM EDT

A truly extraordinary thing happened on CNN Sunday: a mainstream media representative actually took Rush Limbaugh's side in a dispute with Bill Clinton.

As readers are likely aware, the conservative talk radio host and the former President exchanged words last week over who was to blame for the Oklahoma City bombing in 1995.

"Reliable Sources" host Howard Kurtz broached this subject in Sunday's second segment eliciting a rather surprising response from Reuters' global editor-at-large Chrystia Freeland:

I have to say, on this one I'm on Rush Limbaugh's side...I'm not accusing Rush Limbaugh of being guilty of too much balance, but I do think blaming the media is a very weak thing for politicians and businesspeople to do. And I think we in the media should really be pretty, pretty careful before we agree with the criticism.

Not surprisingly, Salon's Joan Walsh didn't agree, and once again found herself alone in her perilously liberal views as the cameras were rolling (video follows with transcript and commentary):

By Tom Blumer | March 23, 2010 | 1:16 AM EDT
acorn_rotten

The Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) has announced that it is disbanding.

Though the hard-leftists that formed or were running it are likely to show up in some other venue and perhaps in a successor organization down the road (Update: or perhaps burrow themselves into the government, as NB commenter "Hunter 12" suggests), this is a moment to savor. Two twenty-somethings, acting entirely on their own, assisted later by a skilled mentor who knew the value of their work and how to maximize the mileage to be gained from it, brought down what had turned into a pretentious, intimidating, fraud-riddled wing of the Democratic Party's get out the vote effort. All that remains -- frankly more than should be allowed to remain -- is ACORN Housing Corporation. According to USA Today, the Wall Street Journal, whose related article is behind its subscription wall, is saying that ACORN Housing "has a separate budget and board."

In one last act of sympathy, most of the press is giving ACORN's leaders a chance to vent without rebuttal and in some cases supplying their own sour grapes. Here are some examples:

By Tom Blumer | March 7, 2010 | 10:20 AM EST
Langford

Former Birmingham, Alabama mayor Larry Langford (pictured at right in AP photo), who is a Democrat, was sentenced to 15 years in prison on Friday for bribery.

In reporting the story, Reuters did what a competent wire service should do, informing readers of Langford's party affiliation early on:

The former mayor of Alabama's largest city, Birmingham, was sentenced on Friday for his role in corrupt bond deals that threaten to mushroom into a massive U.S. bankruptcy case.

Larry Langford, a 63-year-old Democrat, was sentenced to 15 years in prison. Prosecutors had sought a term of at least 24 years after Langford's conviction on an array of fraud and bribery charges last year.

As has sadly come to be expected, the same cannot be said for the Associated Press. Though it eventually got around to identifying two associates of Langford as "former Democratic Party" officials, it avoided tagging Langford. In the process, the wire service may have set a "Name That Party" record for most felony convictions (60) handed to a politician whose party affiliation was never identified.

The AP's breaking news report opened the pathetic journalistic enterprise (HT to two e-mailers):

By Tom Blumer | February 25, 2010 | 12:47 PM EST
surpriseThe adverb that begins with a "U" made yet another appearance yesterday in connection with an economic report. The related noun that begins with an "S" came along for the ride.

The news concerned sales of new homes. They fell "Unexpectedly" to their lowest level since 1963, when the U.S population was about 40% lower. The decline was a "Surprise" to economists, who had predicted an increase.

It continues to fascinate that the "Unexpected" news that came as a "Surprise" to economists during a large portion of the Bush 43 administration more often than not was to the upside, while the trail of "Unexpected Surprises" during the current administration is littered with downers.

Ahead of the news, the Associated Press appeared ready to play up what it thought would be good news, and then exiled its reports to remote corners when things didn't go as expected.

In a Thursday afternoon story on the small rise in the Case Schiller home price index, the AP's Adrian Sanz was talking of recovery, while inventing a new economic concept (bold is mine):

By Ken Shepherd | February 12, 2010 | 11:03 AM EST

East Anglia University, which came under fire a few months ago for the now infamous ClimateGate email scandal, announced yesterday that it is launching an independent probe into the work of its Climate Research Unit (CRU).

Wall Street Journal's Guy Chazan reports the story today  -- found on page A15 of the print edition -- noting that the independent review led by Sir Muir Russell will "reappraise the CRU's scientific conclusions."

But Chazan noted that some critics argue that a deeper problem underpinning ClimateGate is not addressed by the probe:

By Tom Blumer | January 24, 2010 | 12:07 AM EST
thompson_reuters_logo3

A not-so-funny thing happened on the way to the recovery this week: The U.S. Department of Labor reported on Thursday that initial claims for unemployment benefits jumped "unexpectedly" by 36,000 to 482,000, when analysts had predicted a slight drop.

What's more, it turns out that data reported in previous weeks was understated because of "administrative issues" relating to paperwork processing during the holidays. In other words, things have been a bit worse than originally portrayed during the past several weeks.

Not unexpectedly, Reuters seized on the "administrative issues" excuse in an attempt to minimize the damage. Reuters' primary headline ("Jobless claims rise on administrative issues") seemed specifically designed to tell readers that "Hey, it's really no big deal."

The headlines and excuse-making are all the more galling because the same administrative problems occurred at the same time last year -- and almost no one in the press headlined it.

Let's start with Reuters' report from January 22, 2009 (i.e., a year ago), starting with its excuse-free headline (bold is mine):

By Tom Blumer | December 7, 2009 | 12:19 PM EST
uncle-sam-broke

Blogger Doug Ross got to the news of the Congressional Budget Office's Monthly Budget Report (PDF) over the weekend, quite accurately observing that the establishment news coverage of its content barely existed.

The results of searches at the Associated Press's raw feed page on "Congressional Budget Office" (not in quotes) and "CBO" confirm Doug's observation, as no result returned relates to the CBO's report.

The virtual non-coverage of the report may be due to the dire, dour news contained therein, as noted by Reuters, which at least had a story:

U.S. already $292 bln in the red this year - CBO

The U.S. government racked up a gaping shortfall in the first two months of this fiscal year after posting a record budget deficit last year, congressional analysts said on Friday.

By Noel Sheppard | December 1, 2009 | 9:06 PM EST

"Australia's parliament rejected laws to set up a sweeping carbon emissions trade scheme on Wednesday, scuttling a key policy of Prime Minister Kevin Rudd and setting a trigger for an early election."

So reported Reuters moments ago.

With global warming-obsessed media pushing for cap and trade legislation to pass here next year as well as for something positive to come out of the upcoming climate conference in Copenhagen, it's going to be very interesting to see how this gets covered in the next 24 hours:

By Ken Shepherd | November 10, 2009 | 10:56 AM EST

<p>I believe in miracles. They happen everyday. </p><p>Like Reuters, of all news outlets, acknowledging the role that religious faith played in the dissident movements in East Germany leading up to the fall of the Berlin Wall in 1989.</p><p>Sarah Pulliam Bailey picked up on that in a November 9 <a href="http://www.getreligion.org/?p=21038" target="_blank">post at Get Religion</a> yesterday:</p><blockquote><p>With Bon Jovi, Angela Merkel and Mikhail Gorbachev likely to <a href="http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-berlin-wall10-2009no... onclick="javascript:pageTracker._trackPageview('/outbound/article/www.latimes.com');">steal the spotlight</a> at the Berlin wall 20th anniversary celebration, Reuters’ Tom Heneghan <a href="http://blogs.reuters.com/faithworld/2009/11/06/some-east-german-protesta... onclick="javascript:pageTracker._trackPageview('/outbound/article/blogs.reuters.com');">says</a> Protestant leaders feel overlooked:</p><blockquote>