Reuters

By Julia A. Seymour | March 26, 2014 | 2:14 PM EDT

A group seeking access to climate scientist Michael Mann’s emails through Virginia’s Freedom of Information Act (VFOIA) has a surprising new group of news media allies.

From wire agencies to liberal Atlantic Media, Inc., 17 news groups have supported the release of documents, according to Columbia Journalism Review.

By Tom Blumer | March 25, 2014 | 11:46 PM EDT

At President Barack Obama's press conference in The Hague, Netherlands today, as part of a much longer question, ABC's Jonathan Karl asked Obama whether "Mitt Romney had a point when he said that Russia is America’s biggest geopolitical foe? If not Russia, who?"

It's important to note that Obama's response to that portion of Karl's question pertained to and was directed at Romney. A video containing Karl's question and Obama's answer ("With respect to Mr. Romney’s assertion that Russia’s our number- one geopolitical foe, the truth of the matter is that, you know, America’s got a whole lot of challenges. Russia is a regional power that is threatening some of its immediate neighbors -- not out of strength, but out of weakness") shows that the President's tone at that point was generally calm with a bit of a defiant edge which seemed directed at Romney and Karl (perhaps not in that order). That didn't stop the establishment press from claiming that Obama's statement was really an insult directed at Russia (it wasn't) and that the President supposedly directed his "derisive" statement towards Russian President Vladimir Putin (he didn't).

By Tom Blumer | March 22, 2014 | 2:07 AM EDT

In another development most of the establishment press, with the usual exception of Fox News and the unusual exception of Reuters, has thus far predictably ignored, Santa Barbara County District Attorney Joyce Dudley announced on Friday the indictment of University of California-Santa Barbara Associate Professor Mireille Miller-Young on charges of "theft from a person, battery, and vandalism." The case's first hearing is scheduled for April 4.

To bring those who didn't see your truly's Monday post up to speed: "As seen in a video at the YouTube site of the Survivors of the Abortion Holocaust (warning: profanity), a UCSB assistant professor (MIller-Young) took a sign away from a participant in a campus pro-life outreach effort. Flanked by two students, she took the sign back to her office and destroyed it." Excerpts from the Reuters report by Laila Kearney follow the jump (bolds and numbered tags are mine):

By Tom Blumer | March 11, 2014 | 9:52 PM EDT

On Friday, the government's Bureau of Labor Statistics reported that the economy created 175,000 seasonally adjusted jobs in February, with 162,000 of the additions occurring in the private sector.

That result exceeded expectations of roughly 150,000, and caused the business press to sing odes of high praise to an economy that was amazingly overcoming this year's difficult winter weather. Unfortunately, as readers will see after the jump, February's raw results demonstrate that it was all an illusion.

By Matthew Balan | February 28, 2014 | 4:17 PM EST

The Associated Press and The Hill both reported on Noah Kai Newkirk shouting down the Supreme Court justices in their chamber, but ignored his far-left political affiliation.  On Thursday, the wire service merely identified Newkirk's organization as "protest group 99Rise." Mario Trujilo of The Hill gave some a bit more information on Friday, but failed to disclose that 99Rise was founded by "a group of Los Angeles organizers active in Occupy" Wall Street.

By contrast, Lawrence Hurley and Joan Biskupic of Reuters explicitly mentioned the protester's ideology and his organization's background in a Thursday report:

By Tom Blumer | February 22, 2014 | 4:07 PM EST

In a complete non-surprise given their officials' reactions last week, the United Auto Workers union has filed an appeal with the National Labor Relations Board of the election they lost at Volkswagen's Chattanooga, Tennessee plant.

As would be expected for an organization whose journalists are members of the News Media Guild, a Friday evening report by Associated Press reporters Tom Raum and Erik Schelzig emphasized the "outside intervention" of First Amendment-protected statements made by Volunteer State politicians, including Senator Bob Corker, in the runup to the balloting, while ignoring and minimizing thuggish behavior and statements by UAW supporters and sympathizers. They also saved assessments that the effort is a long-shot at best, at least on the merits, for much later paragraphs — but with President Barack Obama's NLRB, you never know. Excerpts follow the jump (bolds are mine throughout this post):

By Ken Shepherd | February 21, 2014 | 12:37 PM EST

We're not always the biggest fans of CNN, but when they've provoked the ire of a leftist dictator, we have to give props.

Reuters is reporting that Venezuelan despot Nicolas Maduro is threatening to expel CNN reporters from his country for daring to, well, do their jobs and report the news (h/t TV Newser; emphasis mine):

By Tom Blumer | February 19, 2014 | 10:37 PM EST

According to a USA Today item carried at ABC News, "Sixty percent of adults can't drink milk." In July 2012, the New York Times ran an item entitled, "Got Milk? You Don't Need It." But the last time I checked, everyone uses electricity to some extent.

I'm bringing up these points because, as a friend showed me earlier today, the establishment press has run stories galore in the past several weeks about increases in the price of milk, but, as I noted a couple of days ago, has paid virtually no attention to coming increases in wholesale electricity costs of up to 80% which are due solely to Environmental Protection Agency regulations requiring the use of unproven and not commercially available "carbon capture" technology.

By Tom Blumer | February 15, 2014 | 8:21 PM EST

The three Associated Press reports I've seen on the UAW's failure to win the right to represent hourly workers at the Volkswagen plant in Chattanooga, Tennessee — the first two were covered in NewsBusters posts here and here; the wire service's 3:52 p.m. report is here — all mention in one way or another what UAW President Bob King is now calling "unprecedented outside interference" in the runup to the election. (VW, which can only run the factory with the kind of "workers councils" it has at its other worldwide plants in the U.S. if its workers are represented by an outside union, supported the UAW's efforts.)

But AP reporters Tom Krisher and Erik Schelzig, as well as panelists discussing the aftermath on Melissa Harris-Perry's MSNBC program this morning, "somehow" ignored the "outside interference" of the person who holds the most powerful political office on earth. That's right. President Obama, whose National Labor Relations Board conducted the election, weighed in on Friday morning with statements at a "closed door" meeting which were clearly designed to be leaked. Here is what Richard Cowan and Bernie Woodall at Reuters reported on Friday morning (HT Gateway Pundit):

By Tom Blumer | February 15, 2014 | 11:08 AM EST

Following revisions to initial stories at the Associated Press, aka the Adminstration's Press, can be a revealing if sometimes tedious exercise.

A case in point is how reporters Tom Krisher and Erik Schelzig, who are both more than likely represented by the News Media Guild in their jobs at the wire service, changed the tone of their second report following the rejection by employees at Volkswagen's Chattanooga, Tennessee plant of representation by the United Auto Workers union. And speaking of changed tones, UAW President Bob King suddenly moved from conciliatory to confrontational in the 3-1/2 hours between the first and second AP reports.

By Tom Blumer | February 15, 2014 | 12:50 AM EST

Late news out of Chattanooga, Tennessee Friday night was that workers at that area's Volkswagen plant rejected representation by the United Auto Workers union.

The opening paragraph at the 11:17 p.m. story filed by Tom Krisher and Erik Schelzig at the Associated Press, both of whom are more than likely members of the News Media Guild, calls the result "devastating." Later paragraphs imply political tampering, and indicate that the union is considering doing what leftist losers routinely do — try to get the result overturned with government help. Excerpts follow the jump (bolds are mine throughout this post):

By Tom Blumer | February 8, 2014 | 4:11 PM EST

One of the more annoying aspects of business press reporting is its participants' singular focus on seasonally adjusted data to the exclusion of the underlying figures.

Many reports on the economy at least tag the figures reported as seasonally adjusted; but there seems to be a trend away from doing even that. For example, the Associated Press has routinely labeled weekly initial jobless claims as seasonally adjusted (examples from about a year ago are here, here, and here), but Thursday's adjusted claims figure of 331,000 and the 348,000 from a week earlier went unlabeled (as seen here and here, respectively). Additionally, none of the three main wire services (AP, Bloomberg, Reuters) described yesterday's reported increase in employment as "seasonally adjusted" (though the AP's Christopher Rugaber did report that the unemployment rate of 6.6 percent was seasonally adjusted). In failing to do so, they all were in essence telling readers that the economy really added 113,000 jobs in January. The truth is that it lost over 2.8 million of them: