Media Matters

By Tom Blumer | January 29, 2013 | 11:32 AM EST

In a column which went up this morning, Fox News Political Analyst Kirsten Powers, whose political positions certainly lean left and is a self-described liberal, ripped into President Obama and his administration for what she correctly characterizes as their "strategy to delegitimize a news organization" -- hers.

Her column is about far more than Obama's recent complaint to the New Republic's Chris Hughes (covered by Noel Sheppard at NewsBusters) that "If a Republican member of Congress is not punished on Fox News or by Rush Limbaugh for working with a Democrat on a bill of common interest, then you'll see more of them doing it." What Powers recounts is a strategy first employed in 2009 and apparently being revived, now that Obama no longer has to answer to America's voters, to marginalize the only U.S. network which still tries to be fair and balanced (bolds are mine):

By Randy Hall | March 18, 2012 | 6:42 PM EDT

The Portland, Maine, Press Herald and the American Bridge 21st Century SuperPAC are accusing Maine Governor Paul LePage of Operating a vehicle Under the Influence (OUI) even though the GOP official never drives since a state trooper always transports him in a state vehicle.

According to the Maine Wire website, liberal hedge-fund billionaire S. Donald Sussman recently spent $4 million to purchase an ownership share in the daily newspaper, while the Political Action Committee was founded by Media Matters President David Brock.

By Dan Gainor | May 27, 2011 | 5:33 AM EDT

Third of Four Parts

Books, newspapers, radio stations, TV stations, websites and cutting edge videos. The pieces of the George Soros media empire are as diverse as the nations of the world and just as widespread. From nakedly partisan left-wing media like Think Progress, the blog for the Center for American Progress, and a TV show on MSNBC, to the supposedly impartial National Public Radio, Soros has impact on the flow of information worldwide.

It gives him incredible influence. Every month, reporters, writers and bloggers at the many outlets he funds easily reach more than 330 million people around the globe. The U.S. Census estimates the population of the entire United States to be just less than 310 million.

That's roughly the entire population of the United States with the population of Australia thrown in for good measure - every single month.

This information is part of an upcoming report by the Media Research Center's Business & Media Institute which has been looking into George Soros and his influence on the media.

Just counting 13 prominent operations of the 180 media organizations he has funded equals 332 million people each month. Included in that total are big players like NPR, which received $1.8 million from Soros, as well as the little known Project Syndicate and Public News Service, both of which also claim to reach millions of readers.

By Noel Sheppard | February 20, 2011 | 9:26 PM EST

George Soros on Sunday likened Fox News and Rupert Murdoch to Nazis while claiming that Tea Partiers are being deceived and misled by a force they can't understand.

Appearing on CNN's "Fareed Zakaria GPS," the financier of far-left propaganda outlets such as the Center for American Progress, Media Matters for America, and MoveOn.org was not shy about his distaste for conservatives (video follows with transcript and commentary):

By Tom Blumer | February 5, 2011 | 10:12 AM EST

Lila Rose's LiveAction.org went into overdrive yesterday.

LiveAction videos released earlier this week (with both edited and unedited versions) exposed personnel at Planned Parenthood clinics in Perth Amboy, New Jersey and Richmond, Virginia as all too willing to help provide abortions, birth control, and other "reproductive health services" to underage hookers in a pimp's employ while getting around laws requiring notification of law enforcement and/or parents. On Friday, the self-described "youth led movement dedicated to building a culture of life and ending abortion, the greatest human rights injustice of our time" released three more videos showing visits to Old Dominion State clinics in Falls Church, Charlottesville, and Roanoke.

Left-wing "bloggers" have swung into frantic action. Not to see how widespread the abuse of underage girls might be at Planned Parenthood clinics nationwide. No-no-no. As Dana Loesch reported yesterday at BigGovernment.com, they are plotting how they can most effectively defend the rogue organization (links are in original):

By Lachlan Markay | October 28, 2010 | 3:37 PM EDT

"Follow the money," the left insisted when News Corporation donated $1 million to the Republican Governor's Association. The implication was that since News Corp. gave lots of money to Republicans (nearly 10 times as much as it did to Democrats), Fox News coverage that casted the GOP in a positive light could fairly be seen as a direct result of that contribution.

By the standard much of the left advanced, National Public Radio's firing of Juan Williams can fairly be presented as a direct result of liberal billionaire George Soros's $1.8 million contribution to NPR two days before Williams's firing.

By Lachlan Markay | October 26, 2010 | 11:50 AM EDT

If you were wondering just how far to the left Joy Behar's political views skew, wonder no more.

Discussing National Public Radio's firing of Juan Williams, Behar pitched the tired line that NPR is actually a middle of the road news organization. Her logic (I use the term loosely): "NPR has been vetted by objective Media Matter-type people and they have found that…NPR is very balanced."

You know it's time to recalibrate your metrics for political neutrality when the far-left blog Media Matters earns the label "objective" (video and transcript below the fold).

By Matt Hadro | July 30, 2010 | 3:26 PM EDT
On Wednesday night's "Anderson Cooper 360," CNN analyst Jeffrey Toobin claimed that the federal judge in the Arizona immigration case doesn't possess "a strong political profile one way or another," which is a sign the decision is well-supported by the law.

Cooper asked Toobin if Judge Bolton, who decided the case, was a liberal, noting that she was appointed to the post by President Clinton."She's a Clinton appointee, but she was recommended by Jon Kyl," Toobin responded, "who is a very conservative senator from Arizona."

"She's clearly not a strong partisan, but we are a long way from the last word on the constitutionality of this law," Toobin added. "This is a hard case. You are going to see other judges come out other ways on this."

Toobin's points were also echoed by liberal blogs such as Media Matters and ThinkProgress, a liberal blog.
By Kyle Drennen | July 22, 2010 | 2:28 PM EDT

Erica Hill and Michael Eric Dyson, CBS On Thursday's CBS Early Show, fill-in co-host Erica Hill discussed the firing of Shirley Sherrod with left-wing Georgetown University professor Michael Eric Dyson, who used the opportunity to slam conservatives: "...there's unfair pressure on the Obama administration, Mr. Obama himself, from, I think, the far right wing, which perceives black gain at the expense of white security."

Dyson used the phrase "right wing" a total of eight times throughout the five-minute segment. He lamented how the White House "caved into duress and stress from the right wing" and later pushed the false claim that Fox News had pushed the Obama administration to fire Sherrod: "And it does show that Andrew Breitbart and other right-wing bloggers have an intense power, this is focused at Fox News, that then forces the mainstream media to pay attention and the White House itself got roped into this."

At one point, Dyson remarked: "...it's not just a matter of 'oh, those right wing guys over there are horrible,' there's liberal enlightened racism as well." Hill responded: "The NAACP initially jumped on this and said – and condemned – condemned Sherrod as well. So, I mean, this is coming from all sides. This is not just a right wing issue or a left wing issue." Dyson admitted that he thought the NAACP acted "dishonorably," but quickly moved back to conservatives: "...why do we take the word of a right-wing media on the issues and practices and behaviors of people in the broader mainstream? I think we have to be very careful here."

By Matthew Balan | July 14, 2010 | 9:28 PM EDT
CNN's Rick Sanchez returned to attacking conservative talk radio on Wednesday's Rick's List program, lamenting that "a lot of people in this country...think that Glenn Beck and Rush Limbaugh are legitimate news organizations." Sanchez also brought on liberal CNN contributor Roland Martin to do the same: "The Glenn Becks of the world...use the race-baiting...Rush Limbaugh and his racist language" [audio clips available here].

The left-leaning CNN anchor brought on Martin and Memphis, Tennessee Tea Party founder Mark Skoda just after the bottom of the 4 pm Eastern hour to discuss the NAACP's recently-passed resolution condemning the tea party movement's "racism." As you might expect, Sanchez singled out two isolated examples of racially-tinged signs at tea party rallies: a birther tea party protester who held a "sent Obama back to Kenya" sign while carrying a stuffed monkey, and a sign from the 9/12 rally in Washington, DC in 2009 that depicted President Obama as an African witch doctor.

Martin treated Skoda in a confrontational manner from almost the beginning. The Memphis tea party leader brushed aside Sanchez's citation of a recent ABC News/Washington Post poll which apparently found that "49 percent of Americans saying that they believe the tea party movement is based in some part on racial prejudice." The pro-Obama contributor then pounced: "Well, actually, he didn't actually answer your question. He danced around your question because I don't- he obviously did not want to answer it. So I will let him have a second opportunity, Rick, to actually answer the question."

By Jeff Poor | April 2, 2010 | 5:23 PM EDT

It's an archaic way of thinking - unless it's imposed upon conservatives, then it's OK. It's this notion that commentators that are right-of-center should know their place - that place being only in the realms of talk radio or on the Fox News Channel. Otherwise, it is unacceptable.

Now Politico has joined the fray and is taking news tips from left-wing storefronts that have staked out RedState.com founder Erick Erickson's Macon, Ga. radio show on Newstalk 940 WMAC, to capture any sort of gotcha moment to embarrass Erickson. And all of this seems to have been spurred on by CNN's announcement last month that Erickson would be a network contributor.

At issue is Erickson's claim he would pull a shotgun on an American Community Survey (ACS) worker, an organization that is part of the U.S. Census Bureau, if he attempted to approach his home. However, Erickson's statement has been framed by his critics that he is attempting to prevent the Census Bureau from fulfilling a constitutional requirement, and that has been deemed "threatening" by Andy Barr of Politico in an April 2 post.

By Lachlan Markay | January 31, 2010 | 12:11 PM EST

How can journalists possibly claim to be "objective" (in the Old Media, I-have-no-opinions sense of the term) when they get their news only from hyper-partisan sources on one side of the political spectrum? To do so should make any reporter blush.

But David Shuster, apparently, has no issue with undertaking such objective journalistic endeavors as "fact checking and analyzing", while gathering information from the left's most prominent online talking-point repositories.

Not content with simply relaying those talking points to his viewers, he makes sure to direct them (via Twitter) to websites where they can get their fills of the latest lefty banter. Johnny Dollar took the liberty of compiling a chart of the sites to which Shuster directed his Twitter followers throughout the month of January. The results are striking: