Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
July 9, 2014, 9:15 PM EDT

On Tuesday, Harry Reid told the press that "the one thing we're going to do, during this work period, sooner rather than later, is to ensure that women's lives are not determined by virtue of five white men. This Hobby Lobby decision is outrageous, and we're going to do something about it."

Obviously, Reid's statement assailing the Supreme Court majority in the Hobby Lobby decision is incorrect, as black African-American Clarence Thomas was among the five justices who defended the religious freedom of the Green family which owns and runs Hobby Lobby. Ordinarily, in an obvious gaffe involving a Democratic Party politican, coverage would be sparse. But in this case, there are at least two instances where an establishment press outlet actually reported Reid's statement without pointing out that it was wrong. One occurred at the New York Times.

July 9, 2014, 2:29 PM EDT

Former New Orleans Mayor Ray Nagin was sentenced to 10 years in prison today on fraud, bribery and related charges. In a January 2006 appearance on PBS's Tavis Smiley Show, Nagin, who in many several previous news reports had been described as a Republican who became a Democrat once he sought political office, told Smiley that he "never was a Republican" and he has been a "life-long Democrat."

As would be expected, several media outlets are failing to report Nagin's declared status as a "life-long Democrat." A particularly egregious example is at USA Today (saved here for future reference, fair use and discussion purposes, and in case USAT makes revisions; HT longtime NB commenter Gary Hall; bolds are mine):

July 8, 2014, 8:32 PM EDT

On Monday evening's NBC Nightly News, host Brian Williams used a perhaps revealing verb to describe a belief held by former Soviet foreign minister and Georgian president Eduard Shevardnadze, who died on Monday at 86.

It would be good to look back and learn how Shevardnadze came to say what he said a decade ago before getting to how Williams framed it. As reported in Doug Martin's obituary at the New York Times (bolds are mine throughout this post):

July 8, 2014, 5:20 PM EDT

The press loves billionaire Warren Buffett, who can be relied to support President Barack Obama even in implausible circumstances — such as the current economy, where the "recovery" following the 2008-2009 traditionally defined recession has been worse than any since World War II, and barely better than what was seen during the awful post-Depression 1930s.

Thus far, the press has managed to ignore one of the implications of the first quarter's serious contraction. One more quarter of economic contraction could mean that the end of the recession, as Buffett himself has defined it, failed to permanently arrive.

July 7, 2014, 6:00 PM EDT

This goes back to a week ago Saturday morning, but given the content and that it occurred on a weekend, it really needs more visibility.

On June 28, Juan Williams put in an appearance on a Fox News "Cashin' In" show panel which discussed the IRS scandal. Host Eric Bolling discussed poll results revealing that three-quarters of Americans believe that the IRS deliberately destroyed emails, and overhwelmingly want to see people involved in destroying the emails to be held accountable. The video after the jump, accompanied by Mediaite coverage containing key quotes, will show that Williams not only insists that he is completely unimpressed with the newsworthiness of the story, but also believe that those who believe it to be important are engaging in a "paranoia conspiracy" (Warning: Those who are on blood pressure meds should make that they have taken them and have allowed enough time to pass for them to achieve their proper effect; bolds are mine):

July 7, 2014, 11:57 AM EDT

Donna Brazile apparently liked yours truly's NewsBusters post yesterday. That post ripped the Associated Press's Pollyanna-like coverage of the U.S. economy, and carried the following headline which may have caused several spilled drinks and soaked monitors among the genuinely informed — "AP: ‘Humming’ and ‘Rising’ U.S. Economy Is a ‘World-Beater.'"

About five hours after the post's appearance, Brazile tweeted her clear approval (HT Twitchy). While we appreciate any traffic which might have come this way as a result of Brazile's tweet, it's hard to imagine that Al Gore's 2000 presidential campaign manager has switched sides. It's far more likely that she didn't bother reading the underlying post. The tweet follows the jump:

July 6, 2014, 9:45 PM EDT

Fox News contributor and syndicated columnist Charles Krauthammer made a very interesting and logical correlation Friday. The press has predictably failed to make the connection or even to relay Krauthammer's point, simply because it leads to the default assumption that conservatives were right on an important economic issue.

To be clear, the point Krauthammer and National Review Online's Robert Stein made on Thursday isn't directly provable. But the fact that an acceleration in job growth and a significant reduction in the unemployment rate have occurred in the six months since extended unemployment benefits expired is hard to explain away as some kind of lucky coincidence — especially given the endless blather of "weather" excuses the press and the administration have made about the economy in general since early this year. Video and a transcript follow the jump.

July 6, 2014, 5:10 PM EDT

In the latest White House press release disguised as analysis at the Associated Press, aka the Administration's Press, AP stenographer Paul Wiseman sang the praises of this nation's "humming" job market and its "steadily rising" growth as the economy is "finally showing the vigor that Americans have long awaited." Wow.

Of course, the White House — er, Wiseman — never mentioned the following (to name just a few): two straight months (April and May) of real declines in consumer purchases; the seasonally adjusted decline of 523,000 in full-time employment paired with an increase of 799,000 part-time jobs in June; April’s and May's trade imbalance coming in worse than March’s, which was already very high; shipments of durable goods barely budging in April and May; factory orders falling in May; or May's flat construction spending. It got worse, as Wiseman concocted five reasons why the U.S. economy is a "world beater." Excerpts from Paul's pathetic prose follow the jump (bolds and numbered tags are mine):

July 4, 2014, 8:04 PM EDT

A prominent exhibit explaining why the nation's trust in its media establishment has dropped to precipitous lows would likely include Tom Cohen's Thursday afternoon column at CNN expressing befuddlement over President Barack Obama's unpopularity.

After all, Cohen's headline crows that under Obama we have "more jobs" and "less war" (!), so there's a "disconnect" which must be explained. To give you an idea of how pathetic his attempt is, he managed not to mention any form of the words "immigration," "scandal," or "contraction" (as in, the first-quarter decline in GDP) while pretending to present a complete analysis. Meanwhile, one of CNN's embedded headline links to another story ("Obama to Republicans: 'So sue me'") openly mocks Cohen, doing a better job of explaining the "disconnect" in six words than anything he wrote in his first 37 paragraphs. Excerpts follow the jump (bolds are mine throughout this post; numbered tags are mine):

July 3, 2014, 10:20 PM EDT

Attempting to take historical revisionism to an absurd level, New York Times "Arts Beat" reporter Jennifer Schuessler claims that the removal of a long assumed to be present period at a critical point in the Declaration of Independence — smack dab after the identification of its three God-given rights — may radically change the document's meaning from its common understanding.

Naturally, the period's removal supposedly provides government with powers at least on par with those of the people. Excerpts from Schuessler's Page 1 schlock (HT Tom Maguire), aided by a left-leaning professor's failure to comprehend the English language, follows the jump:

July 3, 2014, 4:14 PM EDT

The identity of President Obama's nominee to head the scandal-plagued, bloated mess known as the Department of Veterans Affairs was known on Sunday.

Very few news outlets (the Fox news item just linked is an exception) noted that Obama's pick was particularly odd because McDonald's run as CEO at Procter & Gamble was not considered a success. He was essentially forced into retirement after four years at the helm in May 2013.

July 1, 2014, 3:04 PM EDT

On June 18, Catholic broadcaster Eternal Word Television Network suffered a serious religious freedom setback when "A federal judge in Alabama ... dismissed a Catholic broadcaster's legal claim that requiring employers to include contraception in their health care coverage is unconstitutional." The Associated Press, aka the Administration's Press, felt that story was important enough to merit coverage at its national site — and in fact, two weeks later, the story is still present there (also saved here for future reference and fair use and discussion purposes).

After that June ruling, EWTN promised that it would appeal. A July 1 compliance deadline and daily fines which would have almost certainly put the network out of business loomed. Yesterday, in the wake of the Supreme Court's Hobby Lobby decision, EWTN scored what Life News's Steven Ertelt called "a resounding victory," when it "was granted last minute relief from the Eleventh Circuit Court of Appeals," thus enabling it to "freely practice what it preaches while it pursues its claims in court." A search on "EWTN" at the AP's national site indicates that it has no story there on this development. The wire service does have a Monday afternoon local/regional story on the news:

July 1, 2014, 1:11 AM EDT

Shortly after 3 PM Eastern Time Monday afternoon, an outfit called "Faithful America" issued a "Media Advisory" for an event which would take place at 7:30 PM Central Time.

In the email, Faithful America claimed to be "the largest and fastest growing online community of Christians taking action for social justice," and to have 300,000 members. They may have that many members, but only about 0.01% of them showed up for the event involved: a "vigil" opposing today's Supreme Court decision at Hobby Lobby's flagship store in Edmond, Oklahoma. In covering the titantic event, Edmond Sun reporter Mark Schlachtenhaufen appears to have exaggerated the puny turnout, and made the same misstatement concerning the circumstances of the case we've seen constantly in the national press (bolds are mine):

June 30, 2014, 5:49 PM EDT

In an MSNBC interview today, Nina Totenberg, National Public Radio's longtime Supreme Court watcher, attempted to portray the Supreme Court's Hobby Lobby decision as possibly wide-ranging, and even advised viewers that Anthony Kennedy's presence on the court may be the only thing preventing it from bringing in an era of sex and "foreign origin" discrimination by "hundreds and hundreds and thousands and thousands of companies."

Video follows the jump (HT Hot Air). Be sure to hang in there until the end, where Totenberg stammers as she appears to be grasping for more fuel to throw onto the fire, and ends up ridiculously claiming that a person's "foreign origin" may become a basis upon which employers can discriminate (bolds are mine throughout this post):

June 30, 2014, 1:58 PM EDT

USA Today reporter Richard Wolf's afternoon coverage of the Supreme Court's Hobby Lobby decision this afternoon appeared to be completely ignorant of the dire financial consequences which would have been visited on the company had it lost today.

He also allowed unscientific and objectively wrong arguments about conception to be advanced by those who wanted to see Hobby Lobby defeated. Excerpts follow the jump (bolds and numbered tags are mine):

June 30, 2014, 11:12 AM EDT

Hank Paulson, whose claim to fame in the public sector is panicking and browbeating the nation and its Washington politicians into accepting the Troubled Asset Relief Program in late September 2008, and who just two weeks later "put a (figurative) gun to the heads" of large-bank CEOs to "persuade" them to accept federal "investment" in their enterprises, has re-emerged to tell us, according to the Hill, that "Republicans are 'ready for a serious discussion' on climate change."

As a reminder, in 2007, the late Robert Novak wrote that Paulson "contributed to Bill Clinton in 1992, Democrat Bill Bradley's 2000 presidential campaign, the feminist Emily's List and Wall Street's favorite Democrat, Chuck Schumer," before financially supporting George W. Bush in 2004. Paulson was also "regarded in his own administration as less a true Republican secretary than a transition to the next Democratic Treasury." One of Paulson's current assertions parrots global warming alarmists' claims in mid-May that that a serious and supposedly irreversible collapse of Antarctic Sea ice will catastrophically raise worldwide sea levels. Over the weekend, meteorologist Joe Bastardi, Chief Forecaster at WeatherBell Analytics LLC, relayed some very inconvenient data (bolds are mine):

June 30, 2014, 9:13 AM EDT

An undated but clearly recent page at the National Wildlife Federation breathlessly warns readers, in a section entitled "Threats from Global Warming," that "Lake Erie water levels, already below average, could drop 4-5 feet by the end of this century, significantly altering shoreline habitat." A Thursday Huffington Post Canada Business entry observed that "the (Great Lakes) basin has experienced the longest extended period of lower water levels since the U.S. and Canada began tracking levels in 1918." Of course, it's because of "climate change."

Friday, Julie Bosman at the New York Times reported (HT Powerline) that "The International Joint Commission, a group with members from the United States and Canada that advises on water resources, completed a five-year study in April 2013 concluding that water levels in the lakes were likely to drop even farther, in part because of the lack of precipitation in recent years brought on by climate change." But the reason Bosman was on the story is because — fortunately for area residents, but unfortunately for "startled" global warming adherents claiming to be "scientists" — Great Lakes sea levels are rising again (bolds are mine throughout this post):

June 28, 2014, 9:13 AM EDT

In a Thursday evening writeup about how the U.S. Fish and Wildlife Service will allow a California wind farm to "become the first in the nation to avoid prosecution if eagles are injured or die when they run into the giant turning blades," reporter Scott Smith at the Associated Press, aka the Administration's Press, took a big gulp of his hi-test White House koolaid, and wrote: "Under President Barack Obama, wind energy has exploded as a pollution-free energy source that can help reduce the greenhouse gases blamed for global warming."

As we approach 18 years of no global warming, poor Scott probably has little idea, after decades of effort and tens of billions of dollars in tax credits and other subsidies, how insignificant wind energy remains in the grand scheme of U.S. energy production. So let's help him.

June 27, 2014, 11:06 PM EDT

Math is hard over at the Department of Labor these days, pretty much from top to bottom. Last Friday, the DOL listed what it says were the 31 states which showed "statistically significant" job growth in the 12 months ended in May. It turns out that six other states should have been on that list, dropping Ohio, which was the slowest-growing among those originally listed, from number 31 to 37

Labor Secretary Thomas Perez, and apparently the rest of the country, has a really big problem. He claims that his department has trained 84 million workers during the past six years, yet millions and millions of Americans are somehow still unemployed. The opening portions of a speech Perez made on July 19 at the National Fund for Workforce Solutions Annual Meeting follow the jump (HT to a frequent emailer; bolds are mine throughout this post):

June 27, 2014, 6:14 PM EDT

In an exercise supposedly "aimed at understanding the nature and scope of political polarization in the American public, and how it interrelates with government, society and people’s personal lives," the Pew Research Center for the People & the Press has published a 185-page report containing some of the most ridiculous either/or questions I have ever seen in a polling effort. Its mission seems to be to demonize anyone who believes that government aren't particularly good or effective at what they do, and anyone who thinks there are limits on what it can or should do.

One of the most egregious pieces of either/or nonsense caught the attention of liberal-leaning blogger and law professor Ann Althouse. Participants had to choose between the following two statements: "Poor people have it easy because they can get government benefits without doing anything," or "Poor people have hard lives because government benefits don't go far enough to help them live decently." Pew, which divided voters into different "typologies," reports that a combined 80-plus percent of those who it typed as "conservative went with the "have it easy" choice.