Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
March 17, 2014, 7:32 PM EDT

Did you catch the story about the pro-abortion demonstration at the religious college where a pro-life professor grabbed a protester's sign and destroyed it? Of course not, because there's no such story. If it had happened, it would be news, and garner significant attention.

The same thing happened earlier this month at the University of California-Santa Barbara — if you switch the players. As seen in a video at the YouTube site of the Survivors of the Abortion Holocaust (warning: profanity), a UCSB associate professor took a sign away from a participant in a campus pro-life outreach effort. Flanked by two students, she took the sign back to her office and destroyed it. Now feminist studies Associate Professor Mireille Miller-Young "is facing vandalism, battery, and robbery charges." The UCSB incident has, as far as I can tell, despite the prof's utter lack of contrition, has gone virtually uncovered by the establishment press. The related police report follows the jump:

March 17, 2014, 11:45 AM EDT

One of the more humorous attempts at furious spin this weekend occurred over at the New York Times. Jonathan Martin and Ashley Parker somehow managed to cover how association with President Barack Obama is becoming “poisonous” to Democratic Party candidates in this fall's elections without identifying or even acknowledging the existence of the primary reason for his toxicity — namely his repeated guarantees, now all proven false, that "If you like your plan, doctor, medical provider, and prescription drug regimen, you can keep them, period."

Martin and Parker claim that the Dems' biggest hurdles are HealthCare.gov's awful rollout and the administration's inept marketing of Obamacare (HT Powerline; bolds are mine):

March 16, 2014, 11:29 PM EDT

As of 11 P.M. Eastern Time Sunday evening, searches at both the Associated Press and at the Politico on "radioactive" returned nothing relating to a comment made on TV by Russian "journalist" Dmitry Kiselyov reminding viewers that his country, as translated by the wire service AFP"is the only one in the world "realistically capable of turning the United States into radioactive ash." Reuters also has a story here. Further evidence of AP disinterest is the fact that its two "10 Things to Know for Monday" relating to Russia as of 9:03 p.m. noted the West's intent to impose sanctions and penalties but did not mention the Russian threat.

Kiselyov isn't some freelancer mouthing off for "look at me" attention. As such, the failure of these two outlets to report what is clearly a serious escalation in rhetoric emanating from Russia is breathtakingly negligent, even by their non-standards. It's as if they're desperately trying to keep Kiselyov's statement from becoming an item on the U.S. morning news shows.

March 15, 2014, 10:03 AM EDT

On Friday, March 13, 1964, in Kew Gardens, Queens, Winston Moseley murdered Kitty Genovese, a twenty-eight-year-old bar manager, in Queens. In a March 10, 2014 column (HT Instapundit) in the New Yorker, Nicholas Lemann reviewed two recently published books on the murder and its aftermath, one by Catherine Pelonero and the other by Kevin Cook.

Lemann writes that the murder "became an American obsession ... (due) to the influence of one man, A. M. Rosenthal, of the New York Times." It's worth reading the whole article to see how one newspaper five decades ago was able to shape a national narrative with no resistance. Excerpts pointing to how the Times manipulated the circumstances to cast aspersions on ordinary citizens follow the jump:

March 14, 2014, 8:12 PM EDT

In a late Friday afternoon release, the U.S. Department of Commerce's National Telecommunications and Information Administration (NTIA) announced its intent "to transition key Internet domain name functions to the global multistakeholder community." The statement is full of the kind of dense bureaucratic language one tends to see when the agency is doing something really important but controversial.

Stating the situation more clearly, TheDomains.com calls it "the Offical Statement Of The US Giving Up Control Over ICANN" (The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). Americans for Limited Government has issued a press release "blasting the Obama Commerce Department for turning over control of the Internet to United Nations International Telecommunication Union." The one story in the press as of 7:30 p.m. was at the Politico, whose Erin Mershon appears to have caught wind of the news ahead of NTIA's release. Mershon takes eight paragraphs to tell readers to whom the functions are to be transitioned — and I don't think her dallying is mere sloppiness (bolds are mine):

March 14, 2014, 4:13 PM EDT

Washington Post "Fact Checker" blogger Glenn Kessler has given "Four Pinocchios" ("a whopper") to a pro-Democratic group's political ad opposing the U.S. Senate candidacy of Louisiana Republican Bill Cassidy. The claim: The Koch Brothers, who are prominent financial supporters of the pro-GOP group Americans for Prosperity, want to protect, in the ad's words, “tax cuts for companies that ship our jobs overseas.”

Unfortunately, I have been told that Kessler's post did not make the paper's print edition; to no one's surprise, the Post has a tendency to give Kessler posts which fact-check Republicans greater print edition visibility. Additionally, at least one other Post writer and career race-baiter Al Sharpton have praised the anti-Koch ad and the strategy behind it. The likelihood that either will acknowledge Kessler's debunking is extremely low. Here are the key paragraphs from Kessler's work (bolds are mine throughout this post):

March 13, 2014, 5:33 PM EDT

February's retail sales as reported may have been expectations of a 0.2 percent seasonally adjusted rise, but the 0.3 percent increase turned in was still far from impressive, especially after considering that the Census Bureau revised January's result down to -0.6 percent from an originally reported -0.4 percent.

Naturally, that didn't stop the Associated Press's Josh Boak and his story's headline writer from celebrating the news as a "rebound." Even more absurdly, Boak claimed that "Last month's rebound almost brought retail spending back to its December levels." Excerpts follow the jump:

March 12, 2014, 9:58 AM EDT

Last night, I noted that the Associated Press had not deigned to consider Republican David Jolly's victory over Democrat Alex Sink in the FL-13 Congressional race a "Top U.S. Story" as of 10:13 p.m. To AP's credit (or perhaps because of yours truly's and others' razzing?), a story about the race was at the Number 6 spot in Top U.S. Stories as of 8:15 this morning.

CNN.com, on the other hand (HT to NewsBusters commenter "Jon"), is clearly playing "hide the story" with the Jolly-Sink race. Its worldwide home page as of 8:38 a.m. had one line item titled "GOP wins year's 1st election showdown" halfway down the page, and a tiny picture in the "Politics" section near the bottom of the page headlined "GOP Scores First 2014 Win." Could they be any more vague? Its U.S. home page as of 7:37 a.m. had no reference to the race at all.

March 11, 2014, 11:17 PM EDT

We all know that if Democrat Alex Sink had defeated David Jolly in FL-13's special Congressional election tonight, the morning news shows would have been all over the story, crowing that her victory represented a convincing verdict in favor of Obamacare.

Well, that didn't happen. David Jolly won, despite being badly outspent and forced to survive a bruising January primary. He also had to deal with running against Sink, a former Sunshine State gubernatorial candidate with far greater name recognition, and a libertarian candidate who siphoned off almost 5 percent of the vote. Though the Associated Press has a fairly balanced and lengthy story on the outcome, it somehow wasn't important enough to be carried as one of its Top 10 U.S. stories at 10:13 PM tonight. One story which did make the "Top 10" cut was (not kidding) about "Oregon owners of a 22-pound housecat that trapped them in their bedroom after attacking their baby." The AP story itself also didn't present the result as quite the referendum on Obamacare the left was predicting when they thought their candidate would prevail.

March 11, 2014, 9:52 PM EDT

On Friday, the government's Bureau of Labor Statistics reported that the economy created 175,000 seasonally adjusted jobs in February, with 162,000 of the additions occurring in the private sector.

That result exceeded expectations of roughly 150,000, and caused the business press to sing odes of high praise to an economy that was amazingly overcoming this year's difficult winter weather. Unfortunately, as readers will see after the jump, February's raw results demonstrate that it was all an illusion.

March 10, 2014, 11:53 PM EDT

In the past week, Radio Shack has announced that will close 1,100 stores, or over 20 percent of its U.S. outlets. Staples is shuttering 225 stores, or roughly 12 percent of theirs. Smaller downsizings earlier this year have been reported at Macy's (involving store and other personnel) and J.C. Penney.

One gets the impression from press reports that these are occurring primarily because of poor management or the ongoing trend towards more online sales. Though those two factors are obviously relevant, the fact that the economy began weakening during the fourth quarter, especially so in December, rarely gets a mention. When it does get noted, it's usually something mild, along the lines of "disappointing holiday sales." A Thursday afternoon Associated Press article by business writer Tom Murphy illustrates the kid-glove approach (bolds are mine; my responses to certain of Murphy's points are in italics):

March 9, 2014, 11:56 PM EDT

Alabama Democratic State Representative Alvin Holmes, who recently created a firestorm by calling Supreme Court Justice Clarence Thomas "a very prolific Uncle Tom," was at it again on Tuesday.

This time, the issue at hand was a "fetal heartbeat" bill restricting abortions. Holmes, who apparently needs no help seeing racism in just about anything, claimed, in the words of Kala Kachmar at the Montgomery Advertiser, that "99 percent of the white legislators in the chamber would raise their hand to say they're against abortion, and that same 99 percent would make their daughters get an abortion if they were impregnated by a black man." Holmes was also robbed of his wallet and $300 earlier in the week. Guess which story was worthy of coverage at the Associated Press? With rare exceptions, the rest of the U.S. press also appears to have ignored Holmes' raging racism.

March 8, 2014, 8:25 PM EST

Few have defended the Obama administration, and especially Obamacare, as vocally and in my view often unreasonably, as Fox News's Juan Williams. He has gone so far as to call Republican Party opposition to Obamacare its "original sin," and absurdly claimed that "massive opposition" from Republicans is what forced HealthCare.gov's rushed rollout.

One blind spot Williams does not have involves how consistently horribly leftists treat African-American conservatives, or even African-Americans who express an occasional sensibly conservative thought. One reason the left is so brazen in its persecution attempts is its knowledge that no matter how uncivil or unreasonable, their attempts will almost never gain wide exposure in the nation's establishment press. The latest example concerns calls by the faculty at Rutgers University to prevent former Secretary of State Condoleezza Rice from her scheduled appearance as commencement speaker there this year. Williams expressed his outrage in a Thursday Fox News column (HT Hot Air; bolds are mine):

March 5, 2014, 11:59 PM EST

Early Wednesday morning, Josh Lederman at the Associated Press, aka the Administration's Press, opened a report on President Barack Obama's upcoming afternoon trip to Connecticut by writing that "Obama wants the U.S. to follow Connecticut's lead by raising the minimum wage." In a dispatch after Obama's speech in New Britain, Lederman wrote of "a show of support from like-minded governors," including those from the Nutmeg State, Massachusetts, Vermont and Rhode Island, all of which have minimum wages higher than the federally mandated rate of $7.25 per hour.

Correlation doesn't necessarily mean causation, but the four states Obama highlighted as examples to follow have economic performances ranging from mediocre to horrid during the past several years arguably tie to poor policy choices like high minimum wages — something Lederman should have noticed and didn't.

March 5, 2014, 4:54 PM EST

You don't even need to know the specifics to realize that today's economic reports were weak. All you need to know is that there was no mention of them in the Associated Press's list of Top 10 business stories as of 3:35 p.m. Among stories considered more important: a product review of Apple's tiny market-share program called iWork and three dozen passengers suing Carnival Cruise Lines.

This morning's release from ADP on February private-sector employment growth reported 139,000 jobs added; the previous four months were revised down by a total of 138,000. The Institute for Supply Management's Non-Manufacturing Index came in at 51.6%, showing relatively slow expansion (anything above 50% indicates expansion) compared to January's 54.0%. The reports missed expectations of 155,000 jobs added and 53.5%, respectively. AP coverage of these two reports somewhat understated their weakness, one quantitatively and the other qualitatively.

March 4, 2014, 11:02 PM EST

It appears that Aron Heller at the Associated Press, aka the Administration's press, might have been applying lessons learned from the wire service's U.S. business and economics writers in his coverage of Israel's settlement activity. Heller also seems strangely fond of this mythical thing known as the "international community."

AP business and economics writers like Martin Crutsinger and Christopher Rugaber have regaled us with the wonders of the alleged housing recovery during the past two years, but haven't been quite as good at telling us that over 4-1/2 years after the recession officially ended, new home sales and construction activity is still only about 60-65 percent of what is seen as healthy by most economists and analysts. Heller pulled an analogous trick in his report; fortunately Evelyn Gordon at Commentary (HT Powerline) was astute enough to catch his misdirection, one in which President Obama has also engaged.

March 4, 2014, 5:07 PM EST

Shameless shilling for the Demcratic Party's presumptive presidential 2016 nominee appears to have reached an all-time peak.

A USA Today email I received this afternoon (email web link here) breathlessly delivered the following "Breaking" news story readers will see after the jump. Keep in mind that this is not a normal, garden-variety news story. No, this one's "breaking," meaning that we apparently must drop everything and read it because of its immediate importance to anyone who tries to follow the news:

March 3, 2014, 9:47 PM EST

The people who pretentiously call themselves journalists at the News Media Guild-represented Associated Press are really having a hard time getting over the representation election the United Auto Workers union lost two weeks ago at the Volkswagen plant in Chattanooga, Tennessee.

The latest whine came from Erik Schelzig Friday afternoon. He must have believed he was being really hard-hitting in trying to hold Volunteer State Senator Bob Corker to his word that "If the UAW is voted down they're going to come here ... and affirm they're going to build a line here" within two weeks. Well, Erik, Corker clearly miscalculated. The Senator never dreamed that the UAW would appeal a secret-ballot vote it lost by 6.4 percent of the ballots cast, and also underestimated the chances of retalation by the U.S. government and the company's German union. Several paragraphs from Erik's execrable essay follow the jump (bolds are mine throughout this post):

March 3, 2014, 3:51 PM EST

The Obama administration's most recent abuse of the English language late last week involved its reluctance bordering on refusal to call Russia's military move into Crimea an "invasion." The press, unlike in 1970 when Richard Nixon sent U.S. troops into Cambodia for under three months, is largely following suit.

CNN (HT Hot Air) began the Team Obama-driven festivities on Friday by reporting that "According to the latest U.S. assessment, there has been an uncontested arrival of Russian military forces by air at a Russian base in Crimea. They are believed to be Russian land forces, CNN was told."

March 3, 2014, 10:38 AM EST

In December, NPR, the New York Times, National Journal, and other establishment press platforms gave the Republican National Committee grief over the following tweet: "Today we remember Rosa Parks' bold stand and her role in ending racism." The tweet erronseously shortened the following sentence from a longer GOP statement: "“We remember and honor Rosa Parks today for the role she played in fighting racism and ending segregation." Juliet Lapidos at the Times noted that the tweet was corrected in 3-1/2 hours, and seemed to lament that it took so long.

On Friday, "the official Twitter account of the Democratic Party" tweeted the following in support of increasing the federally mandated minimum wage (HT Patterico):