Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
October 4, 2012, 1:45 AM EDT

Having seen the candidate the press corps so obviously favors perform poorly while his opponent shined, Ron Fournier at National Journal, an Associated Press alum, dove so deeply into excuse-making that I half expected him to claim that the dog ate President Obama's debate prep.

The primary culprit, according to the forlorn Fournier, is something over which Obama has no control, as seen in the following excerpt from the 11:30 p.m. version of his dispatch. The report has an accurate headline admitting to something Fournier wouldn't directly acknowledge, namely that Romney won the night (bolds and numbered tags are mine):

October 3, 2012, 9:48 AM EDT

In an item which talks about a "secret retreat" planned by eight senators which is so "secret" that it's getting a two-page story, the Politico's John Bresnahan and Jake Sherman write that "If polls stay steady, (House Speaker John) Boehner will be at the helm of a House filled with Republicans disappointed that Obama will have another four years in the White House."

Uh, last time I checked, pollsters' results can hold steady or go in whatever cooked or uncooked directions they wish, and they still won't determine the outcome of the election. Ballots by voters and the presumably accurate inclusion and counting of such ballots will. Besides, as will be shown, there are even more valid reasons to question poll results now than in the past. Several paragraphs from the rest of B&S's BS, which is apparently designed to get the country ready to accept "revenue" (i.e., tax) increases, follow the jump (bolds are mine throughout this post).

October 2, 2012, 5:59 PM EDT

The headline writers at the Daily Beast are either dumber than a box of rocks, or really, really don't like the content of Eli Lake's story today. The smart money should be on the latter.

As of 5:20 p.m., Lake's story concerning previous attacks on Benghazi, numerous security warnings, and the State Department's refusal to beef up protection was Number 2 in the rotation on the Daily Beast's home page, but with the headline seen after the jump.

October 2, 2012, 2:44 PM EDT

As of 2 PM ET, various searches at the national web site of the Associated Press, aka the Administration's Press (on "furious"; on "Univision"), Reuters ("furious"; "fast and furious"; "univision"), and United Press International ("furious"; "Univision") indicate that the three wire services have given no coverage to reports from Univision exposing the wider geographic scope and far more fatal fallout of the deliberately untrackable guns-to-cartels operation known as Fast and Furious.

I wonder how the leading U.S. Spanish network's broadcasters and audience feel about getting the same treatment the establishment press gives center-right blogs? (A lengthy yet partial transcript of Univision's broadcast with details which will shock all but those who have immersed themselves in the evolving scandal follows the jump.)

September 30, 2012, 11:35 PM EDT

Let's see. Who has the bigger problem with Libya and the Middle East? Is it the guy who's in charge with a foreign policy in disarray who has described the first murder of a U.S. ambassador in 33 years a "bump in the road"? Or his presidential campaign challenger Mitt Romney?

If we're to believe Mike Allen, Jim Vandehei, and Politico, it's Romney, where "Romney advisers at odds over Libya" was the only thing visible on my computer screen when I went to the web site's home page at 10 p.m. ET. You have to go almost all the way to the bottom of the home page to see stories about how "at odds" Obama administration advisers have been and still are about the U.S. positions on Libya, terrorism, Israel, and the Middle East during the past several weeks. Several paragraphs from the Romney story, wherein one learns that there really isn't much in the way of conflict, accompanied by yet another round of "the polls say Romney's doomed," follow the jump (bolds are mine):

September 30, 2012, 10:38 PM EDT

For those who want the short answer to the question in this post's title, the answer is almost definitely "no." But in a New York Times op-ed piece in mid-September, former Obama "car czar" Steven Rattner effectively said that the so-called "fact-check" site known as PolitiFact should make amends to former Alaska Governor and vice-presidential candidate Sarah Palin.

In December 2009, PolitiFact's Angie Drobnic Holan outrageously characterized the following statement made by Palin in an August 2009 Facebook post as its "Lie of the Year" (bold is mine):

September 30, 2012, 8:45 PM EDT

The Associated Press, aka the Administration's Press, has been running a series of "Why It Matters" items in the run-up to the presidential election purporting to educate readers about important issues.

Reporter Stephen Ohlemacher's contribution to the series concerning Social Security opens with a bald-faced fib, omits the fact that the system's benefit payments and costs have exceed payroll tax collections for several years, and doubles down on the fib at the end. His opening sentence and other excerpts follow the jump:

September 30, 2012, 6:46 PM EDT

At the Associated Press on Saturday, Gosia Wosniacka did something one rarely sees any more in wire service coverage, actually blaming a government policy for an industry's financial problems -- in this case, state-imposed price controls on the California dairy industry.

But price controls in the highly tarnished Golden State, while very relevant, have been around for decades. Ms. Wosniacka ignored the most recent cause of farmers' difficulties, namely the government-mandated diversion of much of the corn crop towards ethanol production. Several paragraphs from her report (also carried at CNS News) follow the jump:

September 30, 2012, 10:06 AM EDT

Note:  This post has been revised to reflect the Times's 2012 coverage. The original version erroneously linked to a 2010 article. I sincerely regret the error.

The New York Times's coverage of year's annual Muslim Day parade in Manhattan appears to have consisted of a photo at This Week in Pictures and another at the City Room blog.

At the end of the parade, in news not relayed by the Times, at least one speaker called for suppression and criminalization of free speech and another seemed to revel in violence-based rhetoric. One can hardly argue that these presentations weren't related to the parade, since invited political dignitaries were on hand, including one gentleman, Democrat New York State Senator Tony Avello, who walked out after hearing calls for punishment speech seen to commit "blasphemy" against Muslim prophet Muhammed.

September 30, 2012, 8:55 AM EDT

Does anyone remember anybody in the establishment press speculating over who might hold Cabinet positions during a second Bush 43 term in the fall of 2004 without qualifying it with "if Bush is reelected"? Neither do I.

But at the Politico on Thursday, the closest Josh Ragin got in an item found at the web site's "The Cable" section speculating on whether John Kerry or Susan Rice is better positioned to be Obama's nominee to be "America's next top diplomat" (i.e., Secretary of State) was quoting a Republican Senate aide who merely referred to the possible fireworks "if it's the beginning of a second Obama term." That doesn't even qualify as a qualifier either, because a victorious Obama might attempt to confirm a new nominee to replace Hillary Clinton during a lame-duck session. Excerpts follow the jump (bolds are mine):

September 29, 2012, 9:53 PM EDT

If anything as embarrassing as what follows occurred at a Republican presidential contender's website, including the follow-up ridicule by the opposition, the press would never be able to resist covering it.

A mythical (I hope) ecard created at the Obama-Biden campaign site call purports to be from a daughter to her mother, and asks about the most ridiculous question you can imagine.

September 29, 2012, 9:43 AM EDT

From the "I thought Social Security was supposed to have solved this decades ago" Dept.: The State of California has just passed a law mandating opt-out pension plan contributions of 3% of earnings for six million workers in the private sector, or roughly half of its private sector workforce.

The targeted population is the cadre of those working at employers of five or more who do not offer a retirement plan. It has the distinct aroma of a bailout, because of who gets to manage the money. Excerpts from a predictably dreadful Associated Press report by Judy Lin follow the jump (bolds and numbered tags are mine):

September 29, 2012, 7:16 AM EDT

Rush Limbaugh brought up an important matter relating to polling Friday, which even beyond what is already known about party affiliation from Rasmussen and Gallup, further supports the notion that performing presidential preference polls based on 2008 presidential turnout is fundamentally flawed.

Read it below, because you can virtually bet what's left of the value of your home that you won't see this item mentioned anywhere in the establishment press, even though its ultimate source is a liberal group:

September 27, 2012, 2:20 PM EDT

Apart from bias, which is obviously the bigger problem, the establishment press's tendency towards unforced errors in business news reporting has grown over the past several years.

So when I received the following email from USA Today this morning (available here without subject line), I thought it surely must be mistaken. Well, the item I thought was a mistake wasn't one, while the one I thought was probably okay understated the underlying catastrophic news. Clarity follows the jump:

September 25, 2012, 11:07 PM EDT

This one requires a reality check before proceeding. First, a long list of Democratic Party candidates (per ABC on September 4, five for the Senate and eight for the House) -- including many incumbents, chose not to attend the Democratic Convention in Charlotte because (let's get real) they wanted to put distance between themselves, Barack Obama, and Obama's policies (and still do). Candidate absences from the Republican Convention were relatively rare. Second, six of the most recent seven polls listed at Real Clear Politics as of 10 p.m. ET showed Obama leading Mitt Romney nationally by three or fewer points. Third, state polls have turned in a couple of surprises this week showing Obama leading by just two points and one point, respectively in Pennsylvania and Ohio -- despite Ohio's poll giving Democrats a 10-point sample advantage.

It would therefore seem that you must live in a tightly sealed, Obama-loving bubble to believe that it is Mitt Romney's campaign which is "faltering" and that GOP House candidates would therefore try to avoid being seen with him. Politico's Alex Isenstadt lives in such a bubble (bolds are mine):

September 25, 2012, 7:45 PM EDT

One really wonders if there is any adult supervision in the department where CNNMoney's business headline emails originate.

There certainly isn't much knowledge of the general business environment or of the recent history of the housing market present, because if there were, the following email would almost certainly never have been published -- or if the message had somehow escaped by accident, it wouldn't have taken more than a half-hour to "correct" it. The original and the "correction" follow the jump:

September 25, 2012, 6:03 PM EDT

There is clearly no embarrassment threshold at the Associated Press, aka the Administration's Press.

In a dispatch today, an unbylined AP report headlined "Romney: Benghazi a 'Terrorist Attack'" seems to act as if this is some kind of revelation to the GOP nominee even though everyone except Obama administration insiders desperately trying to bring life to the corpse formerly known as the Arab Spring have been saying that for well over a week. It gets much worse than that in the report's third paragraph:

September 25, 2012, 3:45 PM EDT

Even though it was near the top of the raw news wire at the Associated Press, aka the Administration's Press, when I saw it, I had to check the date on Tom Raum's item entitled "Why It Matters: Debt." Sure enough, it really does have a September 24. 1:36 p.m. time stamp.

That is intensely ironic and somewhat delicious, because the final sentence of Raum's dispatch directly contradicts something President Barack Obama said in his appearance on David Letterman's show last week -- something I believe (but can't prove, due to frequent wire service revisions) the AP originally failed to report.

September 25, 2012, 12:30 PM EDT

On Saturday, President Obama spoke at a campaign rally in Wisconsin. As I noted on Sunday, contradicting a local Milwaukee Sentinel crowd size estimate of 5,000, Politico, the Wall Street Journal, and the Associated Press reported that 18,000 were on hand, with the AP further claiming that the event was "the largest yet of Obama's reelection campaign."

Charles Spiering at the Washington Examiner believes he has learned why the national press reported that the crowd was 18,000. It's because Milwaukee Mayor Tom Barrett told them it was, and the press's pool reporter took his word for it:

September 25, 2012, 8:50 AM EDT

He clearly doesn't suffer from a shortage of chutzpah.

According to the Politico's Josh Gerstein, President Barack Obama was asked the following question by The View's Barabara Walters in a Monday appearance to be broadcast on Tuesday: "What would be so terrible if Mitt Romney were elected? Would it be disastrous for the country?" His response: "We can survive a lot. But the American people don't want to just survive. We want to thrive. I've just got a different vision of how we grow an economy. We grow fastest when the middle class is doing well."