Tom Blumer has written for several national online publications  primarily on business, economics, politics and media bias. He has had his own blog, BizzyBlog.com, since 2005, and has been with NewsBusters since December 2005. Along the way, he's had a decades-long career in accounting, finance, training and development.

Latest from Tom Blumer
July 3, 2014, 10:20 PM EDT

Attempting to take historical revisionism to an absurd level, New York Times "Arts Beat" reporter Jennifer Schuessler claims that the removal of a long assumed to be present period at a critical point in the Declaration of Independence — smack dab after the identification of its three God-given rights — may radically change the document's meaning from its common understanding.

Naturally, the period's removal supposedly provides government with powers at least on par with those of the people. Excerpts from Schuessler's Page 1 schlock (HT Tom Maguire), aided by a left-leaning professor's failure to comprehend the English language, follows the jump:

July 3, 2014, 4:14 PM EDT

The identity of President Obama's nominee to head the scandal-plagued, bloated mess known as the Department of Veterans Affairs was known on Sunday.

Very few news outlets (the Fox news item just linked is an exception) noted that Obama's pick was particularly odd because McDonald's run as CEO at Procter & Gamble was not considered a success. He was essentially forced into retirement after four years at the helm in May 2013.

July 1, 2014, 3:04 PM EDT

On June 18, Catholic broadcaster Eternal Word Television Network suffered a serious religious freedom setback when "A federal judge in Alabama ... dismissed a Catholic broadcaster's legal claim that requiring employers to include contraception in their health care coverage is unconstitutional." The Associated Press, aka the Administration's Press, felt that story was important enough to merit coverage at its national site — and in fact, two weeks later, the story is still present there (also saved here for future reference and fair use and discussion purposes).

After that June ruling, EWTN promised that it would appeal. A July 1 compliance deadline and daily fines which would have almost certainly put the network out of business loomed. Yesterday, in the wake of the Supreme Court's Hobby Lobby decision, EWTN scored what Life News's Steven Ertelt called "a resounding victory," when it "was granted last minute relief from the Eleventh Circuit Court of Appeals," thus enabling it to "freely practice what it preaches while it pursues its claims in court." A search on "EWTN" at the AP's national site indicates that it has no story there on this development. The wire service does have a Monday afternoon local/regional story on the news:

July 1, 2014, 1:11 AM EDT

Shortly after 3 PM Eastern Time Monday afternoon, an outfit called "Faithful America" issued a "Media Advisory" for an event which would take place at 7:30 PM Central Time.

In the email, Faithful America claimed to be "the largest and fastest growing online community of Christians taking action for social justice," and to have 300,000 members. They may have that many members, but only about 0.01% of them showed up for the event involved: a "vigil" opposing today's Supreme Court decision at Hobby Lobby's flagship store in Edmond, Oklahoma. In covering the titantic event, Edmond Sun reporter Mark Schlachtenhaufen appears to have exaggerated the puny turnout, and made the same misstatement concerning the circumstances of the case we've seen constantly in the national press (bolds are mine):

June 30, 2014, 5:49 PM EDT

In an MSNBC interview today, Nina Totenberg, National Public Radio's longtime Supreme Court watcher, attempted to portray the Supreme Court's Hobby Lobby decision as possibly wide-ranging, and even advised viewers that Anthony Kennedy's presence on the court may be the only thing preventing it from bringing in an era of sex and "foreign origin" discrimination by "hundreds and hundreds and thousands and thousands of companies."

Video follows the jump (HT Hot Air). Be sure to hang in there until the end, where Totenberg stammers as she appears to be grasping for more fuel to throw onto the fire, and ends up ridiculously claiming that a person's "foreign origin" may become a basis upon which employers can discriminate (bolds are mine throughout this post):

June 30, 2014, 1:58 PM EDT

USA Today reporter Richard Wolf's afternoon coverage of the Supreme Court's Hobby Lobby decision this afternoon appeared to be completely ignorant of the dire financial consequences which would have been visited on the company had it lost today.

He also allowed unscientific and objectively wrong arguments about conception to be advanced by those who wanted to see Hobby Lobby defeated. Excerpts follow the jump (bolds and numbered tags are mine):

June 30, 2014, 11:12 AM EDT

Hank Paulson, whose claim to fame in the public sector is panicking and browbeating the nation and its Washington politicians into accepting the Troubled Asset Relief Program in late September 2008, and who just two weeks later "put a (figurative) gun to the heads" of large-bank CEOs to "persuade" them to accept federal "investment" in their enterprises, has re-emerged to tell us, according to the Hill, that "Republicans are 'ready for a serious discussion' on climate change."

As a reminder, in 2007, the late Robert Novak wrote that Paulson "contributed to Bill Clinton in 1992, Democrat Bill Bradley's 2000 presidential campaign, the feminist Emily's List and Wall Street's favorite Democrat, Chuck Schumer," before financially supporting George W. Bush in 2004. Paulson was also "regarded in his own administration as less a true Republican secretary than a transition to the next Democratic Treasury." One of Paulson's current assertions parrots global warming alarmists' claims in mid-May that that a serious and supposedly irreversible collapse of Antarctic Sea ice will catastrophically raise worldwide sea levels. Over the weekend, meteorologist Joe Bastardi, Chief Forecaster at WeatherBell Analytics LLC, relayed some very inconvenient data (bolds are mine):

June 30, 2014, 9:13 AM EDT

An undated but clearly recent page at the National Wildlife Federation breathlessly warns readers, in a section entitled "Threats from Global Warming," that "Lake Erie water levels, already below average, could drop 4-5 feet by the end of this century, significantly altering shoreline habitat." A Thursday Huffington Post Canada Business entry observed that "the (Great Lakes) basin has experienced the longest extended period of lower water levels since the U.S. and Canada began tracking levels in 1918." Of course, it's because of "climate change."

Friday, Julie Bosman at the New York Times reported (HT Powerline) that "The International Joint Commission, a group with members from the United States and Canada that advises on water resources, completed a five-year study in April 2013 concluding that water levels in the lakes were likely to drop even farther, in part because of the lack of precipitation in recent years brought on by climate change." But the reason Bosman was on the story is because — fortunately for area residents, but unfortunately for "startled" global warming adherents claiming to be "scientists" — Great Lakes sea levels are rising again (bolds are mine throughout this post):

June 28, 2014, 9:13 AM EDT

In a Thursday evening writeup about how the U.S. Fish and Wildlife Service will allow a California wind farm to "become the first in the nation to avoid prosecution if eagles are injured or die when they run into the giant turning blades," reporter Scott Smith at the Associated Press, aka the Administration's Press, took a big gulp of his hi-test White House koolaid, and wrote: "Under President Barack Obama, wind energy has exploded as a pollution-free energy source that can help reduce the greenhouse gases blamed for global warming."

As we approach 18 years of no global warming, poor Scott probably has little idea, after decades of effort and tens of billions of dollars in tax credits and other subsidies, how insignificant wind energy remains in the grand scheme of U.S. energy production. So let's help him.

June 27, 2014, 11:06 PM EDT

Math is hard over at the Department of Labor these days, pretty much from top to bottom. Last Friday, the DOL listed what it says were the 31 states which showed "statistically significant" job growth in the 12 months ended in May. It turns out that six other states should have been on that list, dropping Ohio, which was the slowest-growing among those originally listed, from number 31 to 37

Labor Secretary Thomas Perez, and apparently the rest of the country, has a really big problem. He claims that his department has trained 84 million workers during the past six years, yet millions and millions of Americans are somehow still unemployed. The opening portions of a speech Perez made on July 19 at the National Fund for Workforce Solutions Annual Meeting follow the jump (HT to a frequent emailer; bolds are mine throughout this post):

June 27, 2014, 6:14 PM EDT

In an exercise supposedly "aimed at understanding the nature and scope of political polarization in the American public, and how it interrelates with government, society and people’s personal lives," the Pew Research Center for the People & the Press has published a 185-page report containing some of the most ridiculous either/or questions I have ever seen in a polling effort. Its mission seems to be to demonize anyone who believes that government aren't particularly good or effective at what they do, and anyone who thinks there are limits on what it can or should do.

One of the most egregious pieces of either/or nonsense caught the attention of liberal-leaning blogger and law professor Ann Althouse. Participants had to choose between the following two statements: "Poor people have it easy because they can get government benefits without doing anything," or "Poor people have hard lives because government benefits don't go far enough to help them live decently." Pew, which divided voters into different "typologies," reports that a combined 80-plus percent of those who it typed as "conservative went with the "have it easy" choice.

June 27, 2014, 12:50 PM EDT

Slowly but surely, the confident assurances of a fantabulous second quarter for the U.S. economy — one which is supposed to make the serious first-quarter contraction reported on Wednesday a distant memory — are crumbling.

Yesterday at the Associated Press, Martin Crutsinger, who just a couple of weeks ago had been relaying confident second-quarter predictions of annualized 3.5 percent and even 4 percent growth, quoted a still-optimistic economist who, in Crutsinger's words, "said strength in other areas (besides yesterday's weak consumer spending report — Ed.) should still lift economic growth to around a 3 percent annual rate in the current quarter." Today, in covering the University of Michigan's consumer confidence report, Christopher Rugaber, Crutsinger's dynamic duo buddy at the AP, brought the growth figure down to a level which won't even offset the dreadful first quarter:

June 27, 2014, 11:29 AM EDT

A staple of establishment press reporting is to attribute a contention to a limited group of people to either place the truth of a statement into doubt, or to make it appear that only the group involved holds that opinion. Examples taking this to the absolute extreme could include: "Conervatives say the sun rises in the east and sets in the west," and "Republicans believe that abortion takes a human life."

Note that I didn't write that such extreme examples never occur in establishment press reporting. That's because they sometimes do, even to the point where the reporter(s) involved don't recognize how utterly ignorant and contradictory their content is. Take the following two bolded paragraphs from the Associated Press's terse, "Let's make this story look boring, and tell them as little as we possibly can" story about the National Organization for Marriage's court victory over the IRS in the release of its donor list (report produced in full because of its brevity, and for fair use and discussion purposes):

June 26, 2014, 4:48 PM EDT

My, those "this quarter's really, really going to be great" predictions can disappear so quickly these days.

Yesterday, in the wake of the government's third revision to gross domestic product showing that the economy shrunk by an annualized 2.9 percent during the first quarter instead of the previously reported 1.0 percent, commentators, analysts, and economists fell all over themselves insisting that the second quarter and the rest of the year will be fine. The reaction at Goldman Sachs was — get this — to raise their estimate for second-quarter growth from an annualized 3.8 percent to 4.0 percent. Today, in the wake of a particularly weak consumer spending report for May, the backpedaling — well, partial backpedaling — is under way, particularly at the Associated Press (bolds are mine):

June 26, 2014, 3:47 PM EDT

The press, even in the wake of yesterday's awful reported 2.9 percent annualized first-quarter contraction, continues to regale us with noise about the economy's "recovery" during the past five years.

As P.J. Gladnick at NewsBusters noted yesterday, CNNMoney.com's Annalyn Kurtz, in giving readers "3 reasons not to freak out about -2.9% GDP," concluded her report by telling readers that "This recovery is underway, but it's choppy and still very slow." Actually, it may have resumed this quarter. At the Associated Press yesterday, Martin Crutsinger all too predictably wrote that "the setback is widely thought to be temporary, with growth rebounding solidly since spring." After almost five years of this nonsense, it's long past time that they start telling readers, listeners, and viewers that this economy bears more resemblance to the 1930s economy under Franklin Delano Roosevelt than it does any post-downturn economy we've seen since the end of World War II. Hard proof follows the jump.

June 26, 2014, 12:32 PM EDT

News reports indicate that Vincent A. "Buddy" Cianci, who was Mayor of Providence, Rhode Island from 1975 to 1984 and 1991 to 2002, is again running to be mayor of the Ocean State's capital city. The opening sentence at the Associated Press's Thursday morning story calls him a "twice-convicted felon who led Providence as mayor for 21 years," who is going "to run as an independent."

Local web news outlet GoLocalProv reports that "Cianci has filed papers Wednesday declaring his candidacy for Mayor of Providence - as an Independent." Cianci's Wikipedia entry indicates that he was a Republican from 1974 until December of 1982, and has been an independent for the past three decades. All of this makes it mystifying how a Google search on the former two-time mayor's name, as seen after the jump, could tag him as a Republican:

June 25, 2014, 11:35 PM EDT

Wednesday afternoon, Huffington Post's Sam Stein, whose track record of fundamentally dishonest reporting and refusing to admit the obvious even when caught red-handed goes back at least six years, used a tweet to promote an excuse even a six year-old wouldn't dare try to use on his or her parents.

Behold Stein's tweet, which, modified to defend the indefensible in the Obama administration, essentially goes like this: "See, Chris told his parents that the dog ate his homework. Doesn't that help prove that our dog might really have eaten my homework?" But instead of a dog, it's the big, bad IT monster which crashes computer hard drives (HT Twitchy):

June 25, 2014, 12:42 AM EDT

On Tuesday, the Brookings Institution, with a David Leonhardt column at the New York Times serving as its de facto press release, published a study (full PDF here) entitled, "Is a Student Loan Crisis on the Horizon?" Unsurprisingly, their finding, in one word, was "No." Their more qualifed finding: "[I]n reality, the impact of student loans may not be as dire as many commentators fear." Their underlying "logic": "typical borrowers are no worse off now than they were a generation ago."

It's bad enough that much of the data presented by Beth Akers and Matthew M. Chingos, the study's authors, directly contradicts the sunshine they're trying blow up our keisters. What's even worse is that you don't even need to dig into the detail once you learn which year's data they used — 2010. For heaven's sake, guys, total student loan debt has grown by between 50 percent and 60 percent since then.

June 24, 2014, 3:52 PM EDT

Sounding a familiar theme at the Associated Press ahead of awful economic news, Christopher Rugaber and Martin Crutsinger prepared a column in advance of tomorrow's final report on the economy's first-quarter economic contraction reminding us, with far more certainy than is justified, that "A GRIM US ECONOMIC PICTURE IS BRIGHTENING."

Guys, before you "brighten," you first have to step out of the darkness. According to the wire service's dynamic duo of reporting on the economy (I guess I could add Josh Boak and call them "the three amigos"), tomorrow's report on the nation's first-quarter Gross Domestic Product is expected to show that it contracted by "nearly 2 percent" on an annual basis. AP reports a week ago didn't include "nearly." Bloomberg News is currently predicting a contraction of 1.8 percent. I'd like to be wrong, but I'm concerned that it might be significantly worse. But Rugaber and Crutsinger say, "Don't worry, be happy; the rest of the year will probably be fine" (bolds and numbered tags are mine):

June 23, 2014, 11:51 PM EDT

In a Thursday New York Times op-ed, columnist Timothy Egan, who previously "worked for 18 years as a writer" at the Times, went after Wal-Mart as "net drain on taxpayers, forcing employees into public assistance with its poverty-wage structure." In his view, working at Wal-Mart and receiving its "humiliating wages ... certainly keeps you poor."

At the company's blog, David Tovar, Walmart's vice president for corporate communications, armed with a photocopy of Egan's op-ed and a red pen, ripped Egan's contentions to shreds (portion presented was reformatted to fit the available space; HT Instapundit):